ASQ Montreal Section – Education Program 2024

Dr David TozerBy Dr. David Tozer, Ph.D., ASQ CQE and SSBB, Education & Audit Chair.

ASQ Certification often leads to higher paying employment. The money invested in education and certification increases chances of finding employment quickly in the down sizing environment we live in.  People who take the section sponsored refresher courses, and spend at least twice as much time as spent in the classroom on self study, have an 80%, or better, chance of passing the examination on the first attempt.

Having ASQ certification gives you an edge in the market and can significantly increase your income.
Courses are now available online as well | Courses now available online

    • Certified Quality Engineer : quality concepts, cost of quality, human resources, team formation and group dynamics, inspection, metrology, sampling, reliability, quality standards, quality audit, statistics, design of experiments, process improvement, liability, and modern management methods for improving quality.
    • Certified Six Sigma Black Belt: quality concepts, cost of quality, enterprise wide deployment, business process management, project management, team formation and group dynamics, define, measure, analyze, improve, control, lean enterprise, statistics, design of experiments, and design for six sigma.
    • Certified Six Sigma Green Belt: quality concepts, cost of quality, enterprise wide deployment, business process management, project management, team formation and group dynamics, define, measure, analyze, improve, control, and statistics.
    • Certified Manager of Quality/Organizational Excellence: quality concepts, quality planning, customer focus, quality standards, project management, cost of quality, team formation and group dynamics, human resources and improvement.
    • Certified Quality Auditor: quality concepts, team formation and group dynamics, management responsibility, audit objectives, audit preparation, audit conduct, audit reporting, sampling, and basic statistics.
    • Certified Quality Inspector: quality concepts, team formation and group dynamics, geometry, metrology, reading drawings, mechanical processes, statistical process control, inspection, and sampling.

    Calendar and Registration Online Form
    Questions? Cours en site/In house courses, etc. Contact: Dr. David Tozer (514) 694-2830

ASQ Montreal Section – Education Program 2024 Read More »

Unemployed Members – Dues

Any individual Full or Senior, or a Fellow member may participate in ASQ’s unemployment dues relief program if they want to continue maintaining their ASQ membership. For more information:

  • Log-in to your ASQ account, go to the My Account page, select Unemployed Members on the left panel. The Unemployed Member Dues page appears.
  • Download the ASQ Unemployment Program Application, complete and submit to ASQ-HQ.
  • Don’t forget to Log-out.

Tout membre individuel Titulaire, Senior ou Fellow peut participer au programme d’allègement des cotisations de chômage de l’ASQ s’il souhaite continuer à maintenir son adhésion à l’ASQ. Pour plus d’informations:

  • Connectez-vous à votre compte ASQ, allez sur la page Mon compte (My Account), sélectionnez Membres chômeurs (Unemployed Members) sur le panneau de gauche. La page Cotisations des membres chômeurs (Unemployed Member Dues) s’affiche.
  • Téléchargez la Demande d’adhésion au programme de chômage de l’ASQ (ASQ Unemployment Program Application), remplissez et envoyez à ASQ-HQ.
  • N’oubliez pas de vous déconnecter.

Unemployed Members – Dues Read More »

Si vous étiez présent | Had You Been There (2024.04.03)

JP Amiel

JP AmielÉvolution de la norme ISO 10012 Système de management des mesures
(Evolution of ISO 10012 Measurement management system)

Par Jean-Pierre Amiel, Responsable internet, ASQ CQA  (English Text follows)

C’est avec un immense plaisir que ce 3 avril 2024, notre vice-président de la section, Raymond Dyer, à reçu en direct, Christophe Dubois (en France) et Yoann Donat, (à Granby, Québec) de la compagnie Deltamu.

Christophe s’est spécialisé dans la formation et l’accompagnement des industriels et passionné par les possibilités d’une métrologie correctement réalisée et curieux de l’évolution de la science de la mesure dans l’Industrie du Futur. Il est un membre actif du CFM (Collège Français de Métrologie) et surtout, de la commission AFNOR X07b METROLOGIE, ou il est représentant au groupe de travail WG27 ISO sur la révision de l’ISO 10012. Le comité a envoyée sa version finale à tous les membres pour validation.

Yoann Donat nous à d’abord dressé un bref portrait de Deltamu, créée il y a plus de vingt ans et implantée au Québec depuis 2022.

Ensuite, Christophe Dubois 2024en introduction, Christophe nous a présenté son constat quant à ces 15 années d’expérience en tant que consultant dans le domaine du test dans l’industrie: Bien que la mesure est un réel besoin industriel, la métrologie opérationnelle est souvent restreinte à la gestion de parc d’instruments et que le processus de mesure n’est pas toujours maîtrisée. Il s’avère que l’on passerais plus de temps à concevoir un produit et presque rien sur la validation de tolérances non fonctionnelles, mal définies et trop restreintes pour pallier les non-conformités. En conséquence: On ne voit pas réellement les problèmes car les mesures sont inadaptées et on fait de la sur-qualité; les incertitudes, notion fondamentale de la mesure, ne sont pas prise en compte.

ISO 10012 Chapters-2024

Christophe nous a ensuite dressé un portrait des différences et complémentarités entre les normes ISO/IEC 17025 Laboratoires d’étalonnages et d’essais et ISO 10012:2003 Systèmes de management de la mesure. La première permet aux laboratoires de démontrer leur compétence et leur capacité à produire des résultats valides (le comment), renforçant ainsi la confiance qui leur est accordée au niveau national et partout dans le monde, alors que la seconde est destinée à fournir des exigences génériques et des guides d’application pour le management des processus de mesure et pour la confirmation des équipements de mesure utilisés pour démontrer la conformité aux exigences métrologiques (le pourquoi).

Le gros des activités du groupe de travail sur la révision de l’ISO 10012 a été de la moderniser, de la rendre ‘auditable’ et d’organiser sa structure selon la structure harmonisé (HS, Harmonized Structure) typique des autres normes ISO selon un corpus commun de termes et de définitions. Ensuite, il nous a fait visiter les différents chapitres du contenu afin d’expliquer le pourquoi et ce que la norme permettra aux entreprises de réaliser.

Ouf! Une heure ce n’était pas assez. Raymond à proposer de faire revenir Christophe pour une plus longue présentation sur ce sujet, certainement après janvier 2025, date à laquelle il est prévu que la norme sera publiée.

Pour ceux qui ont manqué cet événement, j’espère vous voir et vous rencontrer la prochaine fois.


On April 3, 2024, it was with great pleasure that our Section Vice-chair, Raymond Dyer, welcomed Christophe Dubois (in France) and Yoann Donat (in Granby, Quebec) of Deltamu.

Christophe Dubois specializes in training and support for manufacturers, and is passionate about the possibilities of correctly performed metrology, and curious about the evolution of measurement science in the Industry of the Future. He is an active member of the CFM (Collège Français de Métrologie) and, above all, of the AFNOR X07b METROLOGIE commission, where he is a representative on the WG27 ISO working group on the revision of ISO 10012. The committee sent its final version to all members for validation.

ISO 10012 Chapters PDCA 2024Yoann Donat drew us a brief portrait of Deltamu, created over twenty years ago and established in Quebec since 2022.

By way of introduction, Christophe then shared with us his observations based on 15 years’ experience as a consultant in the field of industrial testing: Although measurement is a real industrial need, operational metrology is often restricted to instrument management, and the measurement process is not always mastered. It turns out that we spend more time designing a product and almost nothing on validating tolerances that are non-functional, ill-defined and too restricted to compensate for non-conformities. As a result, you don’t really see the problems, because the measurements are inadequate, and you over-qualify; uncertainties, a fundamental notion in measurement, are not taken into account.

Christophe then outlined the differences and complementarities between ISO/IEC 17025 Calibration and testing laboratories and ISO 10012:2003 Measurement management systems. The former enables laboratories to demonstrate their competence and ability to produce valid results (the how), thus reinforcing the confidence placed in them nationally and worldwide, while the latter is intended to provide generic requirements and application guides for the management of measurement processes and for the confirmation of measurement equipment used to demonstrate conformity to metrological requirements (the why).

The main activities of the ISO 10012 revision working group were to modernize the standard, make it “auditable” and organize its structure according to the Harmonized Structure (HS) typical of other ISO standards, based on a common corpus of terms and definitions. He then took us on a tour of the various content chapters to explain why and what the standard will enable companies to achieve.

Whew! One hour wasn’t enough. Raymond suggested that we bring Christophe back for a longer presentation on this subject, certainly after January 2025, when the standard is due to be published.

To those who missed this event, I hope to see and connect with you next time.


Si vous étiez présent | Had You Been There (2024.04.03) Read More »

Changes to Recertification Process

Dr David TozerBy Dr. David Tozer, Ph.D., ASQ CQE and SSBB, Education & Audit Chair.

By the end of this year, ASQ will change the rules for collecting Recertification Units for certification maintenance.

The main changes affecting certification are:

 

  • Section events will count for 0.1 Recertification Units per hour of the event; currently, they count for 0.5 RUs per event.
  • Whole day events will count for 1.0 Recertification Unit.
  • There is a reclassification of some of the categories to different sections of categories.
  • Obsolete categories are deleted (proctoring & multimedia).
  • The Professional Development section (events, courses, training, education . . . ) has no upper limit on the number of Recertification Units that can be claimed.
  • A Giving back Section is added for volunteering and mentoring.


Changes to Recertification Process Read More »

Si vous étiez présent | Had You Been There (2024.03.24)

Raymond Dyer 2020

Raymond DyerASQ Montréal en visite au Digifab QG
Présentation et visite sur place

Par Raymond E. Dyer (Ray), Vice-président Section Montréal, ASQ Senior, CMQ/OE, & CQA (An English text follows)

Le mercredi 20 mars 2024, un petit groupe de professionnels (dix membres de l’ASQ et trois personnes intéressées) a participé à une visite en personne des locaux de Digifab QG à Longueuil. Nous avons vu diverses technologies en exposition, observé des robots en action et partagé un grand moment d’apprentissage en excellente compagnie!

Ce qui m’a vraiment frappé, c’est que Digifab offre aux entreprises de réelles opportunités de se familiariser avec un large éventail de technologies et d’expérimenter des solutions avant de s’engager et d’investir. Grâce aux technologies disponibles au centre et à leur suivi de l’évolution de ces technologies, Digifab s’efforce d’aider ses clients à trouver les meilleurs fournisseurs pour répondre à leurs besoins.

Les experts en transformation numérique de Digifab viennent de divers horizons de la fabrication et sont très bien placés pour soutenir stratégiquement les clients, souvent des petites ou moyennes entreprises, à chaque étape de leur transformation. Il était étonnant de voir certaines des options technologiques qui pourraient être explorées et d’entendre parler de certains cas d’utilisation.

Ce fut une occasion d’apprentissage passionnante qui m’a presque fait regretter de ne pas être l’une de ces entreprises qui bénéficient de la vision et de l’expertise de Digifab. Merci à Rémi Taurines, Luka Pérusse et Catherine Laganiere pour votre accueil chaleureux.

Digifab QG Visite 20240320

Photos V Marquez


On Wednesday, March 20, 2024, a small group of professionals (ten ASQ members and three interested parties) attended an in-person tour of the Digifab QG premises in Longueuil. We saw various technologies on display, watched robots in action, and shared a great moment of learning in excellent company!

What really struck me was how Digifab provided real opportunities for companies to familiarize themselves with a wide range of technologies, and to experiment with solutions before making a commitment and investing. Thanks to the technologies available at the center and their monitoring of the progress of these technologies, Digifab try to ensure they help customers find the best suppliers to meet their business needs.

Digifab’s digital transformation experts come from various manufacturing backgrounds, and are very well positioned to support customers, often small or medium sized enterprises, strategically at every stage of their transformation. It was amazing to see some of the technological options that could be explored and hear about some use cases.

It was an exciting learning opportunity and almost made me wish I could be one of these companies improving from Digifab’s insight and expertise. Thank you Rémi Taurines, Luka Pérusse and Catherine Laganiere for your warm welcome.


Si vous étiez présent | Had You Been There (2024.03.24) Read More »

The Editor’s Corner | Mot de l’éditeur

Michael Bournazian

By Michael Bournazian, Eng., Newsletter Editor, ASQ Senior Member, Quality Management Professional, CSSGB with Rolls-Royce

If you are reading this, then the solar eclipse of April 8, 2024 is now in the history books. If you took the opportunity to witness it live, good for you. And even if you did not, given social media, there are a million and three options to witness it after the fact.

One thing I actually learned because of the solar eclipse is that . . . low and behold, there’s a ISO standard for that!

The ISO 12312-2:2015 standard, entitled “Eye and face protection – Sunglasses and related eyewear – Part 2: Filters for direct observation of the Sun“, is the standard to which protective eyewear must be certified to in order to properly and safely view the sun.

According to the Solar Eclipse Across America website: “ISO 12312-2 sets requirements on the following properties of a safe solar viewer:

  • Transmittance (the ratio of transmitted light to incident light) at the ultraviolet, visible, and infrared wavelengths that reach our retinas;
  • Uniformity of transmittance;
  • Material and surface quality;
  • Mounting;
  • Labeling.”

Often in our Quality lives, we work with “common” ISO standards like ISO 9001, AS9100, ISO45001, etc. However, the International Organization of Standardization has published (as of January 2024) over 25,000 international standards covering almost all aspects of technology and manufacturing.

And in case you were wondering, there are 2 other ISO 12312 standards:

  • ISO 12312-1: 2022 > Eye and face protection – Sunglasses and related eyewear – Part 1: Sunglasses for general use; and
  • ISO 12312-3:2022 > Eye and face protection – Sunglasses and related eyewear – Part 3: Sunglasses for running, cycling and similar active lifestyles.

A solar eclipse . . . not just something to SAFELY look at.

**********************************************

Any feedback? Click on the link and let me know.

ALSO . . .  Please contact me or any one else on the Leadership team if you would like to:
1) Write and submit an article to be published in the Newsletter.
2) Write a review of one of the upcoming monthly webinars for the “Had You Been There” section.

Thank you, all the best and none of the worst.


The Editor’s Corner | Mot de l’éditeur Read More »

Student Outreach | Sensibilisation étudiante

Christine Bergeron 2023

Christine Bergeron 2023Par Christine Bergeron, M.Ba., Admin.A, CMC, CQPA, CSL, Responsable sensibilisation des étudiants (English text follows)

En mars nous avons eu deux événements fort intéressants! Le 19 mars avec les étudiants en gestion des opérations de l’ESG UQAM nous avons eu le plaisir de participer à un panel: Les progiciels dans les opérations – entre mythe et réalité. Nous en profitons pour remercier Maxence Zoundi, Pierre Marquis, Michael Guirguis et David Tozer pour leur générosité.

Le 21 mars, cette fois c’est avec les étudiants de l’École Polytechnique que nous avons eu le plaisir d’assister à une conférence de Pierre Marquis sur L’intersection de l’ingénierie et la qualité. Nos remerciements à monsieur Marquis d’avoir partagé son expertise.

ACADEMIA:

  • Contactez-nous si vous souhaitez organiser un événement avec vos étudiants et discutons de la manière dont nous pouvons aborder le sujet de la qualité dans le monde universitaire.
  • Si vous faites partie d’un établissement d’enseignement et que vous souhaitez avoir plus de visibilité sur les sujets liés à la qualité, contactez Christine Bergeron sur LinkedIn. Nous disposons d’un réseau de conférenciers potentiels qui pourraient vous intéresser.

In March we had two very noteworthy events! On the 19th we were with the operation management students of UQAM’s Business School (ESG), where we held a panel on The Myths vs. Reality of ERPs in Operations. Thank you to Maxence Zoundi, Pierre Marquis, Michael Guirguis, and David Tozer for their generosity.

And on March 21st. it was with the students of the École Polytechnique that had the pleasure of attending a conference by Pierre Marquis on the Intersection between Engineering and Quality. We want to thank Mr. Marquis for sharing his expertise.

ACADEMIA:

  • Contact us if you are organizing a student event and wish to discuss how to present quality-related topics in the university.
  • If you are part of an educational institution and would like to have more visibility on quality-related topics, please contact Christine Bergeron on LinkedIn. We have a network of potential speakers that may be of interest to you.


Student Outreach | Sensibilisation étudiante Read More »

ASQ World Conference on Quality & Improvement

Michael BournazianBy Michael Bournazian, Eng., Newsletter Editor, ASQ Senior Member, Quality Management Professional, CSSGB with Rolls-Royce

The 2024 ASQ World Conference on Quality & improvement is already scheduled for May 12-15, 2024, taking place in San Diego, California.

To learn more about it and other events and conferences planned by ASQ, go to the EVENTS page.

ASQ World Conference on Quality & Improvement Read More »

ASQ Certification Study Group

Dr David TozerBy Dr. David Tozer, Ph.D., ASQ CQE and SSBB, Education & Audit Chair.

Would you like to work with others to prepare for ASQ examinations? We have a Teams based section study group that is open every Tuesday evening from 7:00 pm to 8:30 pm.

Join the team and get to help each other. Contact the host Dr. David Tozer, Montreal Section Education Chair, to obtain a link.


Aimeriez-vous travailler avec d’autres personnes pour préparer les examens de l’ASQ ? Nous avons un groupe d’étude Teams ouvert tous les mardis soirs de 19 h à 20 h 30.

Rejoignez l’équipe et aidez-vous mutuellement. Contactez l’hôte, Dr. David Tozer, président de l’éducation de la section de Montréal, pour obtenir un lien.

ASQ Certification Study Group Read More »

Voice of The Customer | Voix du Client

Cesar Camargo 2023

Cesar Camargo 2023By Cesar Camargo, Responsable VoC, (English text follows)

Après plusieurs mois, nous nous sommes à nouveau réunis en personne pour partager entre collègues passionnés par la qualité. Cette fois-ci, nous avons eu l’opportunité de visiter les installations de Digifab, un centre d’expérience industrielle au service de la transformation numérique des entreprises de la région.

Les visiteurs ont pu interagir avec les experts de Digifab et faire un tour des différentes installations telles que l’usine d’expérimentation, la zone de réalité virtuelle et augmentée, ainsi que la zone d’interaction. Cette expérience s’est traduite par une perception de satisfaction globale de l’événement de 98%. Quant au thème et à l’approche proposée, ils ont atteint une perception de satisfaction de 100%. En ce qui concerne les présentateurs, la satisfaction a été de 97% et l’interaction pendant l’événement a obtenu un résultat de 94%.

Des commentaires précieux ont été émis par les participants, parmi lesquels on souligne l’encouragement à des visites futures dans des usines de fabrication et des entrepôts utilisant des outils tels que des robots, l’automatisation, l’intelligence artificielle et l’IC pour augmenter leur productivité. Certains des sujets proposés pour les événements futurs portaient sur l’utilisation de l’IA dans la gestion de la qualité, la sécurité de l’information et l’industrie aérospatiale.

Nous remercions tous les participants à cet événement magnifique pour leurs commentaires qui nous aident à continuer à générer de la valeur pour tous nos collègues de la section ASQ de Montréal.

Cesar Camargo


After several months, we gathered once again in person to share among colleagues passionate about quality. This time, we had the opportunity to visit the facilities of Digifab, an industrial experience center serving the digital transformation of companies in the region.

Visitors were able to interact with Digifab experts and tour different facilities such as the experimental plant, virtual and augmented reality zone, and interaction zone. This experience resulted in a perception of overall event satisfaction of 98%. Regarding the subject and approach, they achieved a satisfaction perception of 100%. As for the presenters, satisfaction was at 97%, and the exchange scored 94%.

Valuable feedback was provided by participants, highlighting the encouragement for future visits to manufacturing plants and warehouses using tools such as robots, automation, artificial intelligence, and CI to increase productivity. Some of the proposed topics for future events included the use of AI in quality management, information security, and the aerospace industry.

We thank all participants in this magnificent event for their feedback, which helps us continue to generate value for all our colleagues in the ASQ Montreal section.

Cesar Camargo


Voice of The Customer | Voix du Client Read More »

Mot de la présidente | Word from the Chair

Veronica Marquez

Veronica MarquezPar Veronica B. Marquez, M.Sc., ASQ Senior Member, CSSBB  (English text follows)

J’ai du mal à croire que nous venons de terminer le premier trimestre de l’année!

Il me semble que cette année est déjà extrêmement longue. D’un point de vue très personnel, l’année a commencé par des moments difficiles. J’ai perdu mon père après qu’il se soit battu gracieusement et courageusement contre la maladie de Parkinson pendant de nombreuses années. Au cours de sa vie, mon père était un passionné d’avions. Depuis son plus jeune âge, il regardait toujours le ciel pour voir quel avion allait passer au-dessus de sa tête. Il aimait tellement les avions qu’il en a fait son métier. Il a travaillé comme mécanicien et représentant technique à la clientèle. Sa passion pour les avions m’a été transmise, mais pas de la même manière. La mécanique ne m’intéresse pas, mais j’aime bien utiliser les avions pour voyager et découvrir de nouveaux endroits. ✈️✈️

Pourquoi est-ce que je vous parle de mon père? Parce qu’il m’a inculqué un sens aigu du devoir, du professionnalisme et de la qualité. Il m’a toujours poussé à fournir les efforts nécessaires pour exceller dans ce que je choisissais de faire. Il me disait aussi qu’un 93% n’était pas suffisant quand je ramenais mes notes de l’école 😬, il me poussait à viser le 100 %.  💯

Je crois que ce sont ses enseignements qui m’ont conduit à cette carrière, à vouloir faire mieux, à m’améliorer, à toujours viser l’excellence et à toujours travailler avec mes collègues pour qu’ensemble nous puissions arriver à un meilleur résultat.

En découvrant ce monde, j’ai rencontré des personnes extraordinaires ! Certaines d’entre elles font partie de l’équipe de leadership de cette section, d’autres sont des personnes que j’ai rencontrées lors de nos événements et conférences. Aujourd’hui, je veux prendre un moment pour vous remercier tous! Merci d’avoir été là pour moi lorsque j’ai eu besoin de soutien pendant cette période difficile de l’année. Merci pour votre ouverture à essayer de nouvelles choses et à découvrir de nouvelles façons de faire pour notre section. Merci d’avoir travaillé à mes côtés pour viser l’excellence.

En ce qui concerne l’ASQ, j’ai été ravi que nous ayons organisé un événement en personne en mars. Je l’attendais depuis longtemps et j’ai vraiment apprécié de voir et de rencontrer les personnes présentes. J’espère que ces événements se multiplieront, car je crois sincèrement qu’ils sont essentiels pour établir un réseau. Nous avons également commencé à utiliser une nouvelle plateforme d’inscription, appelée MemberPlanet, conformément aux indications de l’ASQ. Nous apprenons au fur et à mesure que nous l’utilisons, et vous verrez donc probablement quelques ajustements au fur et à mesure que nous en apprenons davantage sur le sujet. Nous utilisons également beaucoup plus notre page d’entreprise LinkedIn pour partager des nouvelles et des informations avec vous. En mars, nous avons présenté toutes les femmes de l’équipe de leadership et en avril, nous continuerons à présenter les autres membres de notre direction. Passez à notre page LinkedIn et dites bonjour!

Comme toujours, je vous invite à me contacter si vous pensez à quelque chose que nous pourrions faire pour mieux soutenir nos membres, si vous avez des idées d’événements ou d’intervenants, ou si vous voulez vous impliquer dans la section. J’espère vous voir bientôt,

Veronica

 

Suivez-nous sur LinkedIn

Explorez NOTRE site myASQ Montréal |  Explore OUR Montreal myASQ site.


I’m having a hard time believing that we just finished the first quarter of the year!

To me, it seems that this year is already extremely long. You see, on a very personal note, the year started off with difficult moments. I lost my dad after he graciously and courageously fought Parkinson’s disease for many years. During his life, my dad was an airplane aficionado. Since he was a young boy, he always looked up to the sky to see what plane would be flying over his head. He loved airplanes so much that he made it his career. He worked as a mechanic and as technical customer support. His passion for planes did transfer over to me but not in the same way. I could not be interested by the mechanics, but I do rather enjoy using planes to travel and discover new places.✈️✈️

So why am I telling you about my dad? Because he instilled in me a strong sense of duty, of professionalism, and of quality. He would always push me to put in the required efforts so that I could excel in what I chose to do. He would also tell me that a 93% was not good enough when I brought back my grades from school 😬, he pushed for me to aim for 100%. 💯

I do believe that his teachings are what led me to this career, to wanting to do better, to improve, to always aim for excellence, and to always work with my colleagues so that together we can get to a better place.

In discovering this world, I got to meet amazing people! Some of them are part of the leadership team of this section, others are people that I met through our events and conferences. And today, I want to take a moment to thank you all! Thank you for being there for me when I needed support during this difficult part of the year. Thank you for your openness in trying new things and discovering new ways of doing things for our section. Thank you for pushing alongside me to aim for excellence.

On the ASQ side of business, I was thrilled that we had an in-person event in March. It was long overdue, and I really enjoyed seeing and meeting the people that attended. I’m looking forward to more of these events as I truly believe that they are critical to establishing a network. We also started using a new platform for registration, called MemberPlanet, as per ASQ’s indications. We are learning as we are using it, so you will probably see some adjustments as we learn more about it. We are also using our LinkedIn company page a lot more to share news and information with you. In March we introduced all the women of the LT and in April, we will continue to introduce the other members of our leadership. Go by our LinkedIn page and say Hi!

As always, I invite you to reach out if you think of anything that we can do to better support our members, have ideas about events or speakers, or want to get involved with the section.

I look forward to seeing you soon,

Veronica


Mot de la présidente | Word from the Chair Read More »

Student Outreach | Sensibilisation étudiantes — Nomination

🔅 Nomination 🔅

Veronica Marquez

Veronica Marquez, M.Sc., CSSBB

I am thrilled to announce that Christine Bergeron, MBA, Adm.A, CMC, CQPA, CSL has accepted the role of Student Outreach Committee Chair.

Her boundless energy, profound knowledge of academia, and unwavering drive make her the perfect fit for this pivotal role. Christine’s dedication and expertise will be instrumental in fostering connections within the universities and student communities, paving the way for our growth in this vital market sector.

With her onboard, I am confident that we will reach new heights and expand our reach in the academic arena.

Merci Christine! J’ai très hâte de continuer cette collaboration.

Her first event will be on March 19th at UQAM, where she is planning a panel on “ERP: myths and realities“.

She is replacing Farnoosh Naderkhani who has done a great job all these past years.

Thank you,
Veronica Marquez

Christine BergeronChristine Bergeron, M.Ba., Admin.A, CMC, CQPA, CSL


Student Outreach | Sensibilisation étudiantes — Nomination Read More »

Student Outreach | Sensibilisation étudiante

Christine Bergeron 2023

Christine Bergeron 2023Par Christine Bergeron, M.Ba., Admin.A, CMC, CQPA, CSL, Responsable sensibilisation des étudiants (English text follows)

Le comité de sensibilisation des étudiants a préparé deux événements pour le mois de mars 2024.

1) Tout d’abord, à l’École des sciences de la gestion (ÉSG) de l’UQAM, nous rencontrons le groupe de gestion des opérations pour discuter des ERP le 19 mars.

2) Ensuite, le 21 mars avec Pierre Marquis, B Ing., MBA, nous rencontrerons le département de génie mécanique et aérospatial de l’École Polytechnique pour une conversation sur l’intersection de l’ingénierie et de la qualité (Information). Inscriptions auprès des universités.

ACADEMIA:

  • Contactez-nous si vous souhaitez organiser un événement avec vos étudiants et discutons de la manière dont nous pouvons aborder le sujet de la qualité dans le monde universitaire.
  • Si vous faites partie d’un établissement d’enseignement et que vous souhaitez avoir plus de visibilité sur les sujets liés à la qualité, contactez Raymond Dyer sur LinkedIn. Nous disposons d’un réseau de conférenciers potentiels qui pourraient vous intéresser.

The student outreach committee has been preparing two events for March 2024.

1) First, at  the École des Sciences de la Gestion (ÉSG) of UQAM, we are meeting with the Operations Management group to discuss ERPs on March 19.

2) Then, on March 21st, with Pierre Marquis, B Ing., MBA, we meet with the Department of Mechanical and Aerospace Engineering of École Polytechnique for a conversation about the intersection of engineering and quality (Information). Contact the universities for registration.

ACADEMIA:

  • Contact us if you are organizing a student event and wish to discuss how to present quality-related topics in the university.
  • If you are part of an educational institution and would like to have more visibility on quality-related topics, please contact Raymond Dyer on LinkedIn. We have a network of potential speakers that may be of interest to you.


Student Outreach | Sensibilisation étudiante Read More »

Voice of The Customer | Voix du Client

Cesar Camargo 2023

Cesar Camargo 2023By Cesar Camargo, Responsable VoC, (English text follows)

À travers un parcours magistral des expériences professionnelles dans le domaine de la qualité des années 80 et 90 de Jean-François Michaud, jusqu’à l’exploration des neurosciences appliquées à la qualité dans notre contexte actuel par Samuel Bassetto, les 26 participants au webinaire “Amélioration continue: quoi de nouveau sous le soleil?” ont bénéficié d’une soirée enrichissante et extrêmement intéressante où il est devenu évident qu’aujourd’hui, la gestion humaine du personnel est essentielle pour le succès de l’amélioration continue des processus de production.

Avec la participation de professionnels principalement de Montréal, mais aussi d’autres villes du Canada et des États-Unis, l’événement a obtenu un taux de satisfaction global de 93,6%, tout comme l’approche proposée. En ce qui concerne le thème, la satisfaction était de 95,5%, l’échange a obtenu 90,9% et quant aux présentateurs, ils ont reçu un taux de satisfaction de 94,5%.

Parmi les commentaires laissés par les participants, il est apparu que l’événement bilingue (anglais-français) a été très bien accueilli. En ce qui concerne les sujets à aborder lors de nos futurs événements, les participants ont convenu de recommander de parler de l’IA (Intelligence Artificielle) appliquée à la gestion de la qualité. Parmi les autres sujets proposés pour les futurs événements figuraient également la gestion du personnel et le partage des meilleures pratiques.

Nous continuons à inviter tous les membres de la section ASQ Montréal ainsi que les collègues, étudiants et autres personnes intéressées par l’amélioration continue à se joindre aux futurs événements de notre section, à partager avec des professionnels ayant des intérêts similaires et à renforcer les liens pour continuer à promouvoir une culture d’amélioration continue.

Cesar Camargo


From a masterful journey through the career experiences in quality from the 80s and 90s by Jean-François Michaud, to the exploration of applied neuroscience in quality in our current context by Samuel Bassetto, the 26 participants in the webinar “Continuous Improvement: What’s New Under the Sun?” enjoyed an enriching and highly interesting evening where it became clear that in today’s times, talent management is key to success in the continuous improvement of production processes.

With the participation of professionals mainly from Montreal, but also from other cities in Canada and the United States, the event had an overall satisfaction rate of 93.6%, as did the proposed approach. Regarding the theme, the rating was 95.5%, the exchange was 90.9%, and the presenters received a satisfaction rate of 94.5%.

Among the comments left by the participants, it was evident that the bilingual event (English – French) was very well received. As for the topics to be addressed in our future events, participants agreed to recommend discussing AI (Artificial Intelligence) applied to quality management. Among other topics proposed for future events were also personnel management and sharing best practices.

We continue to invite all members of the ASQ Montreal section as well as colleagues, students, and others interested in continuous improvement to join the future events of our section, to interact with professionals with similar interests, and to strengthen ties to continue promoting a culture of continuous improvement.

Cesar Camargo


Voice of The Customer | Voix du Client Read More »

ASQ Certification Study Group

Dr David TozerBy Dr. David Tozer, Ph.D., ASQ CQE and SSBB, Education & Audit Chair.

Would you like to work with others to prepare for ASQ examinations? We have a Teams based section study group that is open every Tuesday evening from 7:00 pm to 8:30 pm.

Join the team and get to help each other. Contact the host Dr. David Tozer, Montreal Section Education Chair, to obtain a link.


Aimeriez-vous travailler avec d’autres personnes pour préparer les examens de l’ASQ ? Nous avons un groupe d’étude Teams ouvert tous les mardis soirs de 19 h à 20 h 30.

Rejoignez l’équipe et aidez-vous mutuellement. Contactez l’hôte, Dr. David Tozer, président de l’éducation de la section de Montréal, pour obtenir un lien.

ASQ Certification Study Group Read More »

ASQ Montreal Section – Education Program 2024

Dr David TozerBy Dr. David Tozer, Ph.D., ASQ CQE and SSBB, Education & Audit Chair.

ASQ Certification often leads to higher paying employment. The money invested in education and certification increases chances of finding employment quickly in the down sizing environment we live in.  People who take the section sponsored refresher courses, and spend at least twice as much time as spent in the classroom on self study, have an 80%, or better, chance of passing the examination on the first attempt.

Having ASQ certification gives you an edge in the market and can significantly increase your income.
Courses are now available online as well | Courses now available online

    • Certified Quality Engineer : quality concepts, cost of quality, human resources, team formation and group dynamics, inspection, metrology, sampling, reliability, quality standards, quality audit, statistics, design of experiments, process improvement, liability, and modern management methods for improving quality.
    • Certified Six Sigma Black Belt: quality concepts, cost of quality, enterprise wide deployment, business process management, project management, team formation and group dynamics, define, measure, analyze, improve, control, lean enterprise, statistics, design of experiments, and design for six sigma.
    • Certified Six Sigma Green Belt: quality concepts, cost of quality, enterprise wide deployment, business process management, project management, team formation and group dynamics, define, measure, analyze, improve, control, and statistics.
    • Certified Manager of Quality/Organizational Excellence: quality concepts, quality planning, customer focus, quality standards, project management, cost of quality, team formation and group dynamics, human resources and improvement.
    • Certified Quality Auditor: quality concepts, team formation and group dynamics, management responsibility, audit objectives, audit preparation, audit conduct, audit reporting, sampling, and basic statistics.
    • Certified Quality Inspector: quality concepts, team formation and group dynamics, geometry, metrology, reading drawings, mechanical processes, statistical process control, inspection, and sampling.

    Calendar and Registration Online Form
    Questions? Cours en site/In house courses, etc. Contact: Dr. David Tozer (514) 694-2830

ASQ Montreal Section – Education Program 2024 Read More »

Scroll to Top