Call for Officer Nominations – Appel à candidatures

Sam WeissfellnerBy Sam Weissfelner, ASQ Senior Member, ASQ CSQE, CQA, Nominating Chair,  Arrangements Chair, Program Committee Member (le texte Français suit)

Although it may seem early, planning for the slate of next year’s Leadership Team requires time. Four of the positions on the team are elected officers, i.e. Section Chair, Section Vice-Chair, Section Secretary, and Section Treasurer. None of these positions need to be vacated in the next year, but do remain to be confirmed and other changes may be made within the rest of the Section Leadership Team members currently serving as well.

Ever since I’ve been a member of the Montreal Section Leadership Team (well over 25 years now), the election process has involved the Nominating Committee submitting a slate of officers and the slate being approved at the General Assembly. I’ve yet to see any formal alternate nominations for Section Officer positions being made, and actual voting elections take place. Should you wish to submit alternate nominations for Section officer positions, please submit a petition of at least 10 members of the Section to Nominations. Please note that, in order to hold a Section Officer position, you must be a Full, Senior or Fellow ASQ Member in good standing affiliated with our Section. We will be repeating this call for nominations in the next edition of our Newsletter in September.

The proposed Leadership Team slate will be published in the October edition of the Newsletter. Finally, the actual approval of the new Leadership Team is planned to occur at the Annual General Assembly which will be held on October 27th, 2021. Go to for a complete listing of current ASQ Montreal Section positions. For more information on these positions, login to the ASQ site. If you have any interest in participating on the upcoming Section Leadership Team or have any questions on the roles themselves, please contact the Section Chair Chantale Simard or myself. Thank you to all our current members, and welcome to any of our new members.

May you all have a GREAT and COVID-free SAFE summer!


Appel à candidatures des postes de direction

Par Sam Weissfelner, ASQ Senior Member, ASQ CSQE, CQA, Nominating Chair, Arrangements Chair, Program Committee Member

Bien qu’il puisse sembler tôt, la planification de la liste de l’équipe de direction de l’année prochaine demande du temps. Quatre des postes de l’équipe sont des postes de dirigeants élus, c’est-à-dire le président, le vice-président, le secrétaire et le trésorier de la section. Aucun de ces postes ne doit être libéré l’année prochaine, mais ils doivent être confirmés et d’autres changements peuvent être apportés au sein des autres membres de l’équipe de direction de la section actuellement en poste.

Depuis que je suis membre de l’équipe de direction de la section de Montréal (plus de 25 ans maintenant), le processus d’élection implique que le comité des candidatures soumette une liste de dirigeants et que cette liste soit approuvée à l’assemblée générale. Je n’ai pas encore vu de nominations alternatives formelles pour les postes d’officiers de section et de véritables élections avec vote. Si vous souhaitez proposer des nominations alternatives pour les postes de responsables de section, veuillez soumettre une pétition d’au moins 10 membres de la section à Nominations. Veuillez noter que, pour occuper un poste de dirigeant de section, vous devez être un membre en règle de l’ASQ (Full, Senior ou Fellow) affilié à notre section. Nous répéterons cet appel à candidatures dans la prochaine édition de notre bulletin, en septembre.

La liste des membres de l’équipe de direction proposée sera publiée dans l’édition d’octobre du bulletin. Enfin, l’approbation effective de la nouvelle équipe de direction est prévue lors de l’assemblée générale annuelle qui se tiendra le 27 octobre 2021. Voir la liste des postes actuels de la section ASQ de Montréal. Pour plus d’informations sur ces postes, connectez-vous au site de l’ASQ. Si vous êtes intéressé à participer à la prochaine équipe de leadership de la section ou pour toutes questions sur les rôles, veuillez communiquer avec la présidente de la section, Chantale Simard, ou moi-même. Merci à tous nos membres actuels, et bienvenue à tous nos nouveaux membres.

Je vous souhaite à tous un excellent été, sans COVID et en toute sécurité !

Mitchell Daudier: Remembering | En souvenir

JP Amiel & Mitchell Daudier 2007By Jean-Pierre Amiel, ASQ Senior, CQA Retired

Once upon a time in 2000, I crossed paths with a young woman, full of energy and dreams for changing our world…. Mitchell Daudier came onboard the Montreal Section Executive as our Environmental Chair… yes, a real outlook for the future back then. She became Vice-Chair in 2004 and eventually Chair in 2006 and 2007. She then took on various roles as well as planning the big event in 2010 celebrating our Section’s 60th Birthday. Throughout those years Mitchell gave so much of her time, energy and professionalism to our Section, and so very humbly. I learned that she also did this outside of “our” environment within her Haitian community. I last saw her at a section event in March 2017 in which she presented a thought provoking insight into Human Factors in Incident Investigations using TapRoot (see our Newsletter and that event’s Review). It turned out to be her last few months with us as to our chagrin, Mitchell passed away after an extended period of illness. Mitchell’s dedication and commitment to volunteering her services to professionals in the Environmental and Quality fields was exemplary. She was one of those special individuals who infused Quality and Passion into everything, and everyone she worked with.

In 2019, the Section Leadership Team voted to recognize this bubble of humanity with an Award at McGill University, her alma mater. Dr. Inteaz Alli (retired Professor and Department Chair of McGill’s Food Science and Agricultural Chemistry Dept) and Sam Weissfelner, both Montreal Section Leaders, contacted and worked with the university to create this award. Today, I am proud to say that this has finally come to fruition.

The “Mitchell Daudier Award to a student in the Food Science and Agricultural Chemistry Department, McGill University” has been created to recognize Mitchell’s invaluable contributions to the Section, and her spirit and contributions to her peers in the Environmental/Quality field. For this one-time award of $500, in her name, we have asked the University Department that it be awarded to a deserving student presently registered in the Department of Food Science and Agricultural Chemistry whose traits and adjectives used to describe Mitchell in the past serve as selection criteria: kind, supportive, good-natured, charismatic, capable, imaginative, confident, trustworthy, leader, passionate and courageous.

We look forward to meeting Mitchell’s legacy student and hopefully have that individual present us a topic at a future ASQ Montreal event.


Sommaire en français de Jean-Pierre Amiel, ASQ Senior, CQA Retraité

Mitchell Daudier 2007Il était une fois en 2000, j’ai croisé une jeune femme pleine d’énergie et de rêves de changer notre monde…. Mitchell Daudier s’est jointe à l’exécutif de la section de Montréal en tant que responsable pour l’environnement… oui, une vraie perspective d’avenir à l’époque. Elle est devenue vice-présidente en 2004 et présidente en 2006 et 2007. Elle a ensuite assumé divers rôles et a planifié la grande fête de 2010 pour célébrer le 60e anniversaire de notre section. Tout au long de ces années, Mitchell a donné beaucoup de son temps, de son énergie et de son professionnalisme à notre section, et ce, très humblement. J’ai appris qu’elle le faisait également en dehors de “notre” environnement, au sein de sa communauté haïtienne. Je l’ai vue pour la dernière fois lors d’un événement de la section en mars 2017, au cours duquel elle a présenté un aperçu stimulant des facteurs humains dans les enquêtes sur les incidents à l’aide de TapRooT (voir notre Newsletter et la revue de cette soirée). Cela s’est avéré être ses derniers mois avec nous car, à notre grand dam, Mitchell est décédée après une longue période de maladie.

Le dévouement et l’engagement de Mitchell à offrir bénévolement ses services aux professionnels de l’environnement et de la qualité étaient exemplaires. Elle était l’une de ces personnes spéciales qui insufflaient de la qualité et de la passion à tout et à tous ceux avec qui elle travaillait.

C’est en 2019, que l’équipe de direction de la section a voté pour reconnaître cette bulle d’humanité avec un prix à l’université McGill, son alma mater. Le Dr. Inteaz Alli (Professeur et directeur du département des sciences alimentaire et de chimie agricole de McGill, retraité) et Sam Weissfellner, deux membres de l’exécutif de la section Montréal Section, ont contacté et travaillé avec l’université pour créer ce prix. Aujourd’hui, je suis fière de dire que cela s’est finalement concrétisé

Le “Prix Mitchell Daudier à un étudiant du département de science alimentaire et de chimie agricole de l’Université McGill” a été créé pour reconnaître les contributions inestimables de Mitchell à la section et son esprit et ses contributions à ses pairs dans le domaine de l’environnement et de la qualité. Nous avons demandé au département de l’université que ce prix unique de 500 $ soit décerné en son nom à un étudiant méritant actuellement inscrit au département de science alimentaire et de chimie agricole dont les traits et les adjectifs utilisés pour décrire Mitchell dans le passé servent de critères de sélection : gentil, solidaire, bon enfant, charismatique, capable, imaginatif, confiant, digne de confiance, leader, passionné et courageux.

Nous avons hâte de rencontrer cet étudiant(e) qui a hérité de Mitchell et espérons que cette personne nous présentera un sujet lors d’un futur événement de l’ASQ Montréal.

Had You Connected to the Last Event

Robert Vadeboncoeur

Par Raymond E. Dyer, Gérant Qualité – Accedian, ASQ CMQ/OE and CQA (English Summary follows)

Nous entendons beaucoup parler de l’Industrie 4.0, de Qualité 4.0, d’Amélioration continue 4.0, des “IoT” (Internet of Things) et de toutes les implications qu’ils ont concernant l’utilisation efficace de données de plus en plus disponible. Eh bien, avec un peu plus de détails, c’est l’essentiel de ce que Robert Vadeboncoeur a partagé avec les participants à sa présentation “Vers l’amélioration continue 4.0, un petit pas à la fois” le 28 avril 2021 dernier.

Effectivement, Robert a parlé de l’entretien prédictif qui suscite beaucoup d’espoir dont l’amélioration du service, la productivité, la fiabilité, etc. Le problème, c’est qu’en 2020, seulement 8% des entreprises ont implanté la démarche (Bain & Cie 2018). Les principaux points d’achoppement sont la sécurité des informations, l’intégration Ti/To (Technologies de l’information et des opérations), le RSI (Retour sur l’investissement) incertain et l’expertise technique interne. Robert a expliqué les différents concepts du 4.0 en maintenance suivi d’une démarche d’implantation progressive avec des équipes de production et de maintenance.

Le but de la présentation était de démystifier les concepts de maintenance 4.0, de découvrir l’intérêt et l’accessibilité de la démarche, et de prévoir les premiers pas. Mission accomplie!

Robert a fait la distinction entre la maintenance réactive (très pénible et couteuse), préventive (moins pénible et moins couteuse), et prédictive (encore moins pénible et moins couteuse, mais un défi a calculer si on n’a pas assez de bonnes données).

L’idée est de se définir des seuils d’alarmes, et surtout de pré-alarmes, pour savoir quand agir. Comment? En ayant des détecteurs appropriés pour les facteurs importants (ex. pour la vibration, le courant, la pression, la température, etc.) qui fournissent des données que l’on peut utiliser dans des modèles pour prédire les états et tendances de l’équipement sous observation.

Il y a un point d’optimisation entre le coût de la maintenance et le taux de panne qui est réduit en utilisant un modèle préventif et prédictive plutôt que seulement préventive. Le niveau d’adoption d’IoT augmente constamment. De ne pas en profiter risque de nous faire perdre un avantage sérieux.

  • Les trois principaux défis à l’implantation 4.0 en maintenance: Ressources humaines, Risques financiers et Technologie.
  • L’approche suggérée: Faire des petits pas et “jouer” avec les détecteurs – ils ne vous indiquent rien de significatif? Alors, mettez-les ailleurs et réessayez!

Robert préconise une approche flexible, réactive et itérative, c’est-à-dire “agile”. Ce qui m’a vraiment touché comme professionnel de la qualité était le rappel que “Ce qui peut être mesuré peut être amélioré” de Peter Drucker. Très bien placé dans ce contexte.

Ses conclusions?

  • Changement de paradigmes;
  • Essayer, se tromper, s’ajuster et apprivoiser la nouvelle démarche 4.0 sans risques majeurs;
  • Commencer petit, apprendre et grandir en 4.0.

Vraiment très intéressant comme sujet.
Merci Robert!


English Summary:
We hear a lot about Industry 4.0, Quality 4.0, Continuous Improvement 4.0, IoT (Internet of Things) and all the implications they have regarding the efficient use of increasingly available data. Well, with a little more detail, this is the essence of what Robert Vadeboncoeur shared with the participants of his presentation “Towards Continuous Improvement 4.0, one small step at a time” on April 28, 2021.

Indeed, Robert talked about predictive maintenance which raises a lot of hopes including service improvement, productivity, reliability, etc. The problem is that in 2020, only 8% of companies have implemented the approach (Bain & Cie 2018). The main stumbling blocks are information security, Ti/To (Information Technology and Operations) integration, uncertain ROI (Return on Investment) and in-house technical expertise. Robert explained the different concepts of 4.0 in maintenance followed by a progressive implementation process with production and maintenance teams.

His goal was to demystify the concepts of 4.0 maintenance, to discover the interest and accessibility of the approach, and to plan the first steps. Mission accomplished! He made the distinction between reactive maintenance (very tedious and expensive), preventive maintenance (less tedious and less expensive), and predictive maintenance (even less tedious and less expensive, but a challenge to calculate if you don’t have enough good data). The idea is to define alarm thresholds, and especially pre-alarms, to know when to act. How can we do this? By having appropriate sensors for important factors (e.g. for vibration, current, pressure, temperature, etc.) that provide data that can be used in models to predict the states and trends of the equipment under observation.

There is an optimization point between maintenance cost and failure rate that is reduced by using a preventive and predictive model rather than just a preventive model. The level of IoT adoption is constantly increasing. Not taking advantage of it risks losing a serious advantage. The three main challenges to 4.0 implementation in maintenance: Human resources, Financial risks and Technology. His suggested approach: Take baby steps and “play” with sensors – They’re not telling you anything significant? Then put them somewhere else and try again! Robert advocates a flexible, reactive and iterative approach, i.e. “agile”. What really resonated with me as a quality professional was the reminder that “What can be measured can be improved” by Peter Drucker. Very well placed in this context.

His conclusions: Paradigm shift; Try, get it wrong, adjust and tame the new 4.0 approach without major risks; Start small, learn and grow in 4.0.

Really interesting subject. Thanks Robert!

Mot de la présidente

Par Chantale Simard, MBA, Gestionnaire de projet – XRM Vision, ASQ CMQOE et CSSGB

Résultats du sondage sur nos plateformes de communication

J’ai reçu 16 réponses à mon petit sondage du mois dernier, merci beaucoup! 11 personnes sont des membres de l’ASQ dont une qui n’est pas membre de notre section.

Comme l’infolettre est envoyée uniquement aux membres de la section, ça me fait plaisir de voir que sur les 10 membres de la section Montréal qui ont répondu, 9 utilisent l’infolettre pour avoir des nouvelles de la section.  Comme j’ai également publié mon article avec le lien vers le sondage sur notre site LinkedIn Réseau Qualité ASQ Montréal, je m’attendais à ce que ce soit la réponse la plus populaire puisque nous y avons plus de 1000 membres. Effectivement, 75% des répondants l’utilisent. L’autre Groupe LinkedIn est celui que nous avons créé pour communiquer spécifiquement avec les étudiants.

Next Event – Prochain Événement

Réseautage — Networking
(Bilingue | Bilingual)

La valeur des certifications ASQ
The Value of ASQ certifications

June - 16 - Juin, 2021, 19:00

ASQ Certifications

ASQ Montreal Section leaders will moderate a bilingual virtual networking event on the topic of ASQ Certifications including their value, the range of Quality areas they focus on, how to get certified, and how to maintain these certifications. Join us!


Les responsables de la section de Montréal de l'ASQ animeront un événement de réseautage virtuel bilingue sur le thème des certifications de l'ASQ, notamment leur valeur, la gamme de domaines de qualité sur lesquels ils se concentrent, la façon d'obtenir une certification et la façon de maintenir ces certifications. On vous y attends !

Attendance will be worth 0.5 RU (Recertification Units) for ASQ.
La participation vaut 0.5 RU (Recertification Units) de l'ASQ.

For more information on this upcoming event, see our Newsletter, myASQ or myASQ-FR.

ASQ Region Webinar-Webinaire

Lean as a Lever for a Sustainable Supply Chain – Le Lean comme levier pour une chaîne d’approvisionnement durable

Lean Supply Chain

What is your organization doing to positively impact the SDG goals?
Que fait votre organisation pour avoir un effet positif sur les ODD?

May 19, 2021 – 19 mai, 2021 (12h00)
(Webinar-Webinaire bilingue)

In 2015, the UN adopted a plan for achieving a better future for all with sustainable development goals (SDG) to end extreme poverty, fight inequality and injustice, and protect our planet. If this seems like a daunting task, join us to discuss what you can do in your organization to make the world a better place with Veronica Marquez, Certified Lean Six Sigma Black Belt with ASQ and Certified Sustainable Supply Chain Professional from ISCEA.


En 2015, les Nations Unies ont adopté un plan pour parvenir à un avenir meilleur pour tous avec des objectifs  de développement durable (ODD) visant à mettre fin à l’extrême pauvreté, à lutter contre les inégalités et l’injustice et à protéger notre planète. Si cela vous semble insurmontable, joignez-vous à nous pour discuter de ce que vous pouvez faire dans votre organisation pour rendre le monde meilleur avec Veronica Marquez, Certified Lean Six Sigma Black Belt avec l’ASQ et Certified Sustainable Supply Chain Professional de l’ISCEA. Looking forward to see you there. On vous y attends.

ASQ RU Recertification Units:
Attendance will be worth 0.5 RU (Recertification Units) for ASQ. A certificate will be sent by email after the event to the participants.
La participation vaut 0.5 RU (Recertification Units) de l’ASQ. Un certificat sera envoyé par courriel aux participants après l’événement.

The Editor’s Corner

Michael Bournazian

By Michael Bournazian, Eng., Newsletter Editor, ASQ Senior Member, CSSGB

A positive update on my Editor’s Corner article from February 2021. If you recall, I had 2 good friends of mine, both of whom work in the Quality field, lose their jobs.

The positive is that as of this month, both have started new, permanent employment. They were both let go from longstanding jobs with aerospace companies, and have now started new roles with different aerospace companies.

In both their cases, it took a few months, a few interviews, and few frustrations. But hopefully they can now settle into their new Quality roles. I wish them the best of luck.

And if you are reading this and are currently in the situation they used to be in, then click on the link above and read my full article on things to keep in mind and to do with regards to “Job Searching 2021”. All the best and none of the worst to you.

EDITOR’S NOTE: Neither the “C” word nor the “P” word were used during the writing of this article.

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Any feedback? Click on the link and let me know.

Thank you, all the best and none of the worst.

Voice of The Customer – Voix du Client

Par Mauricio Figueroa, Voix du client (Englis Summary follows)

La conférence en français Vers l’amélioration Continue 4.0, un Petit Pas à La Fois de Robert Vadeboncoeur a eu un taux de satisfaction générale de 88%. Vous avez particulièrement apprécié l’échange avec 95% de satisfaction. Quant au sujet, l’approche et le conférencier, la satisfaction s’élève à 85% chacun.

Lors de la conférence, trois questions ont été posées à savoir le niveau d’adoption de l’IoT (Internet of Things) en maintenance, le type d’équipement à appliquer la maintenance 4.0 pour débuter et les trois principaux défis à l’implantation du 4.0 en maintenance. Pour la première question, vous êtes une grande majorité (11/18 réponses) à n’avoir pas commencé de projets 4.0 en maintenance. Pour la deuxième question, il n’y a pas de consensus, on trouve des machines de production, des compresseurs, des souffleurs et ventilateurs, des ascenseurs, des contrôleurs et de véhicules. Enfin, pour la dérnier questions, vous avez souligné le manque de personnel qualifié, la complexité des technologies, le coût excessif et l’incertitude du retour sur investissement, la cybersécurité, et la difficulté à savoir par où commencer.

Nous avons eu comme suggestion d’avoir plus d’exemples, et d’aborder la numérisation des systèmes de qualité. Je vous propose donc d’assister à notre prochaine conférence Leveraging Continuous Improvements with AI le 29 mai, 2021.

Aussi, il est important de souligner que cette conférence en français à attirer des personnes de Montréal et ses alentours, de Québec, mais également du Pérou (Lima). Nous vous remercions de votre participation.


English Summary:
This webinar in French by Robert Vadeboncoeur had an overall satisfaction rate of 88%. Participants particularly appreciated the exchange with 95% satisfaction. As for the subject, the approach and the speaker, the satisfaction rate was 85% each.

During the conference, three questions were asked, namely the level of adoption of IoT (Internet of Things) in maintenance, the type of equipment to apply 4.0 maintenance to start with and the three main challenges to the implementation of 4.0 in maintenance. For the first question, a large majority (11/18 responses) have not started any 4.0 projects in maintenance. For the second question, there is no consensus, we find production machines, compressors, blowers and fans, elevators, controllers and vehicles. Finally, for the last question, the lack of qualified personnel, the complexity of the technologies, the excessive cost and the uncertainty of the return on investment, the cybersecurity, and the difficulty of knowing where to start were the main preoccupations identified.

Suggestions for future topics included more examples and to address the digitization of quality systems. So I suggest you attend our next webinar Leveraging Continuous Improvements with AI on May 29, 2021.

Also, it is important to underline that this French webinar attracted people from Montreal and its surroundings, from Quebec, but also from Peru (Lima). We thank you for your participation.

Next Event – Prochain Événement

Vers L’amélioration Continue 4.0, Un Petit Pas à La Fois

Mercredi 28 Avril, 2021 à 19:00

Towards Continuous Improvement 4.0, One Small Step at A Time — Webinar in French

– WEBINAIRE EN FRANÇAIS –

Le réseautage débute à 18h30.

Robert VadeboncoeurUne présentation par Robert Vadeboncoeur, B. ing. et president de Optigén Maintenance Inc. "Une donnée est un élément brut, qui n’a pas encore été interprétée ou mise en contexte".
La démarche IoT (Internet of Things) et l'entretien prédictif suscite beaucoup d’espoir dont l’amélioration du service, la productivité, la fiabilité, etc. Cependant en 2020, seulement 8% des entreprises ont implanté la démarche (Bain & cie 2018). Les principaux points d’achoppement sont la sécurité des informations, l’intégration Ti/To (Technologies de l'information et des opérations), le RSI (Retour sur l'investissement) incertain et l’expertise technique interne. Robert expliquera les différents concepts du 4.0 en maintenance suivi d'une démarche d’implantation progressive avec équipes de production/maintenance.

Robert Vadeboncoeur a été ingénieur principal aux équipements fixes de la STM pendant 30 ans et a été responsable technique d'un projet majeur d’optimisation de la maintenance (4M$, 500 employés). Depuis 2018, il réalise une maitrise à l'ÉTS sur l’Amélioration des processus de maintenance à l’aide des outils 4.0. Il a développé une expertise en résolution de problème et d’optimisation basé sur l’analyse prévisionnel incluant les senseurs IIoT (Industrial Internet of Things) pour extraire le plein potentiel des informations de maintenance recueillis.

Nous espérons vous y voir.

Attendance will be worth 0.5 RU (Recertification Units) for ASQ.
La participation vaut 0.5 RU (Recertification Units) de l'ASQ.

For more information on this upcoming event, see our Newsletter, myASQ or myASQ-FR.

Word from the Chair

By Chantale Simard, MBA, Quality Assurance Analyst, Bombardier Aviation, ASQ CMQOE and CSSGB

Mini-survey and VOC Chair announcement

I am announcing a change in the ASQ Montreal Section Leadership Team. I would like to thank, from the bottom of my heart, Amine Djeffal who has been our VOC (Voice of the Customer) Chair over the past year. He gives way to Mauricio Figueroa, who will officially become our new VOC Chair in a few weeks. Mauricio has been attending our meetings and has been helping us out for several months. He is also a member of the committee that is organizing the ASQ Canada Conference to be held on October 4 and 5. We will miss Amine, at the same time, I am sure that he will remain a very involved member in the activities of the section.

This month, I propose that you complete a mini survey. We use multiple platforms to reach Section members and friends, and I’d like to know which ones you’re using. Here is the link to the survey (you can choose to see it in English or French): Short Survey

Thank you very much for you help, I will give you the results next month!

FR

Give me your comments

The Editor’s Corner

Michael Bournazian

Michael BournazianBy Michael Bournazian, Eng., Newsletter Editor, ASQ Senior Member, CSSGB

If you are a member of ASQ, then certainly you receive the monthly ASQ magazine “Quality Progress”. And if you read closely the April 2021 issue, then surely you realized that a few of our ASQ Montreal committee members were part of a group of 4 people who authored the article entitled “A Beginner’s Guide to Virtual Events“.

I am very proud of both J.P. Amiel and Raymond Dyer, who have both worked very hard to make sure that our current situation of “Virtual Webinar Events only” is well executed every last Wednesday of the month. As well, they have shown an openness to ideas and a regular drive to continuously improve the process of doing these kinds of events, and making them fruitful for everyone attending.

If you have not already read the article, then I encourage you to CLICK HERE and start reading. You must login to your ASQ account first to access the full article.

Congratulations as well to the other 2 co-authors, Ruth Stanley and Michel Guenette. Great job everyone!

EDITOR’S NOTE: Neither the “C” word nor the “P” word were used during the writing of this article.

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Any feedback? Click on the link and let me know.

Thank you, all the best and none of the worst.

ASQ Region Webinar-Webinaire

Lean as a Lever for a Sustainable Supply Chain – Le Lean comme levier pour une chaîne d’approvisionnement durable

Lean Supply Chain

What is your organization doing to positively impact the SDG goals?
Que fait votre organisation pour avoir un effet positif sur les ODD?

May 19, 2021 – 19 mai, 2021 (12h00)
(Webinar-Webinaire bilingue)

In 2015, the UN adopted a plan for achieving a better future for all with sustainable development goals (SDG) to end extreme poverty, fight inequality and injustice, and protect our planet. If this seems like a daunting task, join us to discuss what you can do in your organization to make the world a better place with Veronica Marquez, Certified Lean Six Sigma Black Belt with ASQ and Certified Sustainable Supply Chain Professional from ISCEA.


En 2015, les Nations Unies ont adopté un plan pour parvenir à un avenir meilleur pour tous avec des objectifs  de développement durable (ODD) visant à mettre fin à l’extrême pauvreté, à lutter contre les inégalités et l’injustice et à protéger notre planète. Si cela vous semble insurmontable, joignez-vous à nous pour discuter de ce que vous pouvez faire dans votre organisation pour rendre le monde meilleur avec Veronica Marquez, Certified Lean Six Sigma Black Belt avec l’ASQ et Certified Sustainable Supply Chain Professional de l’ISCEA. Looking forward to see you there. On vous y attends.

ASQ RU Recertification Units:
Attendance will be worth 0.5 RU (Recertification Units) for ASQ. A certificate will be sent by email after the event to the participants.
La participation vaut 0.5 RU (Recertification Units) de l’ASQ. Un certificat sera envoyé par courriel aux participants après l’événement.

Had You Connected to the Last Event

Panel

Avrum Goldman

By Avrum Goldman, System Safety & Reliability Engineering, Pratt & Whitney Canada, ASQ CQE, CRE

Webinar: Women in Quality, Wednesday, March 31, 2021.

On March 31st, 2021, The Montreal section of the ASQ presented an amazing discussion with a talented and diverse panel of women who have made their careers in the field of Quality.

Veronica Marquez, M. Sc., CSSBB of Aristeío Consulting and member of the ASQ Montreal Section Leadership Team, moderated the panel discussion and networking event with the following panel members:

  • Marjaneh (Marsha) Pourmand: Senior Consultant with 7S Knowledge Express Inc.
  • Véronique Boucher: Independent Quality System Consultant and ASQ Certified Auditor with experience in medical devices, manufacturing and pharmaceutical sectors.
  • Carolee Rigsbee: Assistant Professor at University of Illinois at Springfield and senior member of the ASQ.
  • Farnoosh Naderkhani: Assistant Professor at the Concordia Institute for Information System Engineering (CIISE) at Concordia University.

Through the webinar access, in addition to panelists at remote locations, we were able to welcome participants from across Canada, USA, Brazil, India and Mexico!

The free-ranging and passionate discussion covered a number of key themes, including:

• Attracting women to Quality: To some extent, these are the universal challenges of raising awareness of career opportunities in Quality for all young people at the high school/university level. To this is added a general cultural bias steering women away from careers in STEM fields. Even awareness of STEM typically does not promote Quality. We need to demonstrate the excitement possible with a career in Quality, and the fulfillment that comes from solving challenging problems and making (your corner of) the world better. Consider supporting more student ASQ branches. Farnoosh and Veronica are leading a student outreach chapter of the Montreal ASQ to reach students “in their natural habitat” at school events, and promoting summer camp activities. Many of us have started our career in other fields and gravitated towards Quality. We need to keep our “outreach” going for our peers across our organizations.

• Challenges faced by women with careers in Quality: The challenge for women to be taken seriously and treated as equals can be even greater in technical fields. Is Quality perceived (by both women and men) as a “men’s field”? How to address this perception? Cultural biases can lead to women getting less understanding for failure and less credit for their accomplishments, and to being excluded from consideration for promotion and networking opportunities. Working remote adds challenges to networking and building informal work relationships. Even other women peers and managers can perpetuate the biases in their environments. 

• Guidance for women in their careers in Quality: Seek out mentors and leaders (both technical and managerial) that you can learn from, and who can identify opportunities and encourage you to take on challenges. Build credibility through lifelong learning and credentials (such as ASQ certification). Lack of credentials may be used as a barrier to progress. Demonstrated capability speaks for itself. Don’t box yourself in or build your own ceiling: view your credentials, skills and experiences as a “portfolio” of capabilities that you can bring to bear on whatever challenges and opportunities arise. Take a systems-level view of complex projects and organizations. Working in complex fields requires “soft skills” as much as technical knowledge. Change leadership is often the biggest challenge in a project.

• How we (both men and women) can support women in Quality: This is not just a “women’s issue”: Build awareness to recognize your organizations’ conscious and unconscious biases (and your own), and take steps to overcome them. Promote bias awareness, for example through use of gender-neutral terms and practices. Accommodate work-family balance and challenges that most often fall harder on women. This can be especially hard with current COVID-19 challenges. Promote networking opportunities for women, with both other women peers and with men. Build transparency and objectivity into the processes for training and advancement. Clear guidelines on what capabilities are needed for each position, and how to obtain them will eliminate preferential treatment. Recognize the need to mentor and develop people as a key part of your role as leader/manager. In Academia, the teaching/mentoring aspect of the professor’s role is institutionalized: help bring the same emphasis to other organizations.

Voice of the Customer – Voix du client

Par Mauricio Figueroa, Voix du client

Le Panel de discussion virtuelle “Women in Quality” du 31 mars a eu une présence record avec plus de 60 participants, venus des quatre coins du monde. La majorité des participants (40%) résidait à Montréal et ses alentours (Laval, Pointe-Claire, Boisbriand), mais nous comptions également sur des personnes de la Capital Nationale et Mont-St-Hilaire. Pour le reste du Canada (15%), nous avons eu des représentants de la Nouvelle-Écosse (Halifax), de l’Ontario (Durham, Toronto, Windsor), du Manitoba (Winnipeg), et de l’Alberta (Calgary). À l’international, nous avons eu des représentants des États-Unis (Augusta, Bellevue, Bloomington, Clarksville, Edwardsville, Grand Rapids, Lafayette, Middletown, Orange County, Rochester, San Diego, Seattle and Washougal), qui comptent pour 25% de l’audience. Pour le reste des Amériques, nous comptions le Mexique (Mexico City) et le Brésil (Campinas) et enfin, par-delà les mers, nous avions les Émirats Arab Unis (Abu Dhabi), l’Iran et l’Inde (Chandigarh).

En général, vous avez été engoué par l’événement avec des niveaux d’appréciation de 95% pour la Qualité de la présentation, de 91% pour le sujet, et de 87% pour l’approche et l’Échange. Certaines personnes auraient toute foi voulue moins d’interventions de l’auditoire masculin et plus d’intervention de l’auditoire féminin, étant donné qu’elles étaient à l’honneur.

Comme la grande majorité (95%) est disposée à participer à un autre événement, nous vous invitons le 28 avril, 2021 à la conférence Vers l’amélioration Continue 4.0, un Petit Pas à la Fois avec Robert Vadeboncoeur.

ASQ 2021 Canadian Conference | Conférence canadienne

Call for Papers | Appel de conférenciers

The Montreal Section will be hosting the 2021 ASQ Canadian Conference, which will take place on the 4th and 5th of October in virtual mode. The theme is Risk and Resilience and would be illustrated by various conferences and workshops with hands-on experiences, each rated by ‘knowledge levels’. Three objectives close to our hearts have been selected:

  • An interactive experience;
  • Activities categorized by level of knowledge of the subject;
  • A bilingual conference.

See the Call for paper details and to ask to present an article, please submit an abstract by 30 June 2021 to David Tozer, Technical Committee Chair. The committee will review the submissions and select papers for presentation.


La section de Montréal accueillera la Conférence canadienne de l’ASQ 2021 les 4 et 5 octobre en mode virtuel. Le thème est le Risque et résilience et sera illustré par diverses conférences et ateliers avec des expériences pratiques, chacune étant évaluée en fonction de “niveaux de connaissance”. Trois objectifs qui nous tiennent à cœur ont été identifié :

  • Une expérience interactive ;
  • Des activités classées par niveau de connaissance du sujet ;
  • Une conférence bilingue.

Voir les détails de l’Appel à conférenciers pour demander à présenter un article et soumettre un résumé avant le 30 juin 2021 à David Tozer, président du comité technique. Le comité examinera les soumissions et sélectionnera les articles à présenter.