Unemployed Members – Dues

Any individual Full or Senior, or a Fellow member may participate in ASQ’s unemployment dues relief program if they want to continue maintaining their ASQ membership. For more information:

  • Log-in to your ASQ account, go to the My Account page, select Unemployed Members on the left panel. The Unemployed Member Dues page appears.
  • Download the ASQ Unemployment Program Application, complete and submit to ASQ-HQ.
  • Don’t forget to Log-out.

Tout membre individuel Titulaire, Senior ou Fellow peut participer au programme d’allègement des cotisations de chômage de l’ASQ s’il souhaite continuer à maintenir son adhésion à l’ASQ. Pour plus d’informations:

  • Connectez-vous à votre compte ASQ, allez sur la page Mon compte (My Account), sélectionnez Membres chômeurs (Unemployed Members) sur le panneau de gauche. La page Cotisations des membres chômeurs (Unemployed Member Dues) s’affiche.
  • Téléchargez la Demande d’adhésion au programme de chômage de l’ASQ (ASQ Unemployment Program Application), remplissez et envoyez à ASQ-HQ.
  • N’oubliez pas de vous déconnecter.

Unemployed Members – Dues Read More »

Voice of The Customer | Voix du Client

Cesar Camargo 2023

Cesar Camargo 2023By Cesar Camargo, Responsable VoC, (English text follows)

Avec une participation active en équipe, les participants à l’atelier “Quête En Qualité: Libérer Le Potentiel” le 31 janvier 2024 dirigé par Raymond Dyer, ont eu le privilège d’échanger des pensées, des réflexions et des idées pour répondre à trois aspects d’une grande importance pour les professionnels de la qualité dans le monde d’aujourd’hui: 1. Les défis importants auxquels le professionnel de la qualité est confronté dans cet environnement en constante évolution, 2. Ce qu’il doit faire pour continuer à se développer et 3. La valeur que l’ASQ peut apporter à ses membres dans cette “Quête de Qualité”. Cet atelier a également été une opportunité de rencontrer d’autres professionnels ou de retrouver de vieux amis et de discuter non seulement pour exposer les défis actuels, mais aussi pour proposer des actions pouvant avoir un impact positif dans le futur.

L’atelier a bénéficié d’une satisfaction générale de 97%. La thématique, l’approche et les échanges ont été appréciés à hauteur de 98%. Le présentateur a, quant à lui, reçu un taux de satisfaction de 96%. Pendant l’atelier, nous avons eu l’occasion d’interagir avec des professionnels des secteurs de la fabrication, de l’industrie, des dispositifs médicaux, de l’industrie pharmaceutique et des services.

Certains des thèmes proposés par les participants pour les futurs événements de notre chapitre ASQ de Montréal étaient: la gestion de la qualité des projets, la neuroscience pour le succès de la qualité, la gestion du changement, l’intelligence émotionnelle, la gestion des personnes, la qualité pour l’industrie des services, la sécurité de l’information et la nuit des registraires.

Nous remercions tous les participants et invitons tous les membres de l’ASQ Montréal, collègues et amis, à participer à nos futurs événements et ainsi renforcer la culture de la qualité dans notre région.

Cesar Camargo


With active participation in Teams, attendees of the workshop “Quality Quest: Unleashing Potential” on January 31st, 2024 led by Raymond Dyer, had the privilege of exchanging thoughts, reflections, and ideas to address three aspects of paramount importance for quality professionals in today’s times: 1. What important challenges the Quality professional is facing in this ever-changing environment, 2. What they must do to continue to develop, and 3. What value ASQ can bring to its members in this “Quality Quest”. This workshop was also an opportunity to meet other professionals or reconnect with old friends and engage in conversations not only to expose current challenges, but also to propose actions that may have a positive impact in the future.

The workshop received an overall satisfaction rate of 97%. The theme, approach, and exchange were appreciated at 98%. The presenter received a satisfaction rate of 96%. Within the workshop, we had the opportunity to interact with professionals from the manufacturing, industrial, medical devices, pharmaceutical, and service sectors.

Some of the topics proposed by participants for future events of our ASQ Montreal chapter were: projects quality management, neuroscience for quality success, change management, emotional intelligence, people management, quality for service industry, information security and a night of the registrars.

We thank all participants and invite all members of ASQ Montreal, colleagues, and friends to participate in our future events and thus strengthen the culture of quality in our region.

Cesar Camargo


Voice of The Customer | Voix du Client Read More »

Si vous étiez présent | Had You Been There

Quality Quest: Unleashing Potential
Quête En Qualité: Libérer Le Potentiel

By Samira Kazemi, Program Chair, ASQ CQA  (Un texte en français suit)

On January 31st, Raymond Dyer, our Section Vice Chair and Membership Chair animated a virtual workshop on an interesting topic: “A Quality Quest: Unleashing Potential”.

Already impressive; not easy to run a “virtual” workshop unless you are Ray!

Raymond Dyer

He started with a warm and welcoming networking session where participants had a chance to meet and say hello and discuss the temperature and time of their day, as the workshop had attendants from east to west and north to south. From Alberta’s Rockies to California’s beaches, we had different Zoom video backgrounds during this interactive virtual event. It was a true pleasure to meet new Quality professionals from different industries, and to say hello to the ones I had met from the previous ASQ Montreal Section events. This growing Quality network of mine is one of the many benefits I gain by just being a member of Montreal ASQ section. I will leave how great it is to be part of the Section’s Leadership Team for a different post as it needs its own pages.

After the networking session, the presentation started by an introduction to “who our quality professionals are”, “what environment are they facing” and followed by a discussion on “what they need to succeed”. This triggered (loud) thinking and interesting exchanges.

After successfully engaging everyone’s brain with the topic, the workshop participants were led into break-out rooms where we were to brainstorm on three questions:

  • What important challenges is the Quality professional facing in this ever-changing environment?
  • What they must do to continue to develop?
  • What value ASQ can bring to its members in this “Quality Quest”?

It is incredible how much you can learn from a 30-minute exercise: from timekeeping and using technology as simple as copy pasting from your meeting notes to the event’s chatroom in the virtual world, to what your Quality colleagues have to share from their perspective on the exercise questions.

ASQ brings a lot of value to its members in many ways: networking, mentorship, developing skills, certification and fun, to name a few: we all agreed on that during the workshop. It was a truly excellent workshop with very interesting exchanges in a very interactive way! The workshop concluded on very positive feedback from the participants with over an overall 97% satisfaction rate. A week after the workshop, the slow thinking on the topics continues.

To my Quality colleagues — Had you been there, you would have had fun! Hope to see you all in the next ones! We raise ourselves by lifting others. That’s what ASQ Montreal Section offers you. I am one true evidence of that.

Samira Kazemi


Le 31 janvier dernier, Raymond Dyer, vice-président de notre section et responsable des membres, a animé un atelier virtuel sur un sujet intéressant: “Une quête de qualité: Libérer le potentiel“.

Déjà impressionnant; il n’est pas facile d’organiser un atelier “virtuel” à moins d’être Ray!

Il a commencé par une séance de réseautage chaleureuse et accueillante au cours de laquelle les participants ont eu l’occasion de se rencontrer, de se dire bonjour et de discuter de la température et de l’heure de leur journée, car l’atelier réunissait des participants de l’est à l’ouest et du nord au sud. Des Rocheuses de l’Alberta aux plages de Californie, nous avons eu droit à différents arrière-plans vidéo Zoom au cours de cet événement virtuel interactif. Ce fut un réel plaisir de rencontrer de nouveaux professionnels de la qualité de différentes industries et de saluer ceux que j’avais rencontrés lors des événements précédents de la section montréalaise de l’ASQ. Ce réseau de qualité en pleine expansion est l’un des nombreux avantages dont je profite du simple fait d’être membre de la section montréalaise de l’ASQ. Je ne parlerai pas de l’importance de faire partie de l’équipe de direction de la section dans un autre article, car il a besoin de ses propres pages.

Après la séance de réseautage, la présentation a commencé par une introduction sur “qui sont nos professionnels de la qualité”, “à quel environnement sont-ils confrontés” et suivie d’une discussion sur “ce dont ils ont besoin pour réussir”. Cela a déclenché une réflexion (bruyante) et des échanges intéressants. Après avoir réussi à mobiliser le cerveau de chacun sur le sujet, les participants se sont répartis en salles de réunion où nous avons réfléchi aux trois questions suivantes:

  • Quels sont les défis importants auxquels les professionnels de la qualité sont confrontés dans cet environnement en constante évolution?
  • Ce qu’ils doivent faire pour continuer à se développer?
  •  Quelle valeur l’ASQ peut-elle apporter à ses membres dans cette “quête de la qualité“?

Il est incroyable de voir tout ce que l’on peut apprendre au cours d’un exercice de 30 minutes, qu’il s’agisse de la gestion du temps, de l’utilisation d’une technologie aussi simple que de copier-coller des notes de réunion vers le “chatroom” de l’événement dans le monde virtuel, ou de ce que vos collègues de la qualité ont à partager de leur point de vue sur les questions de l’exercice.

L’ASQ apporte beaucoup de valeur à ses membres, et ce de plusieurs façons: réseautage, mentorat, développement des compétences, certification et divertissement ne sont que quelques exemples parmi tant d’autres. Nous sommes tous tombés d’accord sur ce point au cours de l’atelier. C’était vraiment un excellent atelier, avec des échanges très intéressants et très interactifs! L’atelier s’est achevé sur un retour d’information très positif de la part des participants, avec un taux de satisfaction global de plus de 97%. Une semaine après l’atelier, ma réflexion sur les sujets se poursuit.

A mes collègues de la Qualité: si vous aviez été là, vous vous seriez amusés! J’espère vous voir tous dans les prochains! Nous nous élevons en élevant les autres. C’est ce que la section de Montréal de l’ASQ vous offre. J’en suis la preuve.

Samira Kazemi

Si vous étiez présent | Had You Been There Read More »

VIDEO: Mot de la présidente | Word from the Chair

Veronica Marquez

Veronica MarquezPar Veronica B. Marquez, M.Sc., ASQ Senior Member, CSSBB (English text follows)

 

NOUVEAUTÉ! Ce mois-ci, je partage mes commentaires en format vidéo. Je parle de nos efforts sur les objectifs 2024, des prochains événements et de notre page LinkedIn.

NEW! This month, I’m sharing my comments with you in video format. I’m talking about our efforts on the 2024 objectives, upcoming events and our LinkedIn page.

 

 

Pour visionner le vidéo en français:

Envoyez-moi vos commentaires

To view the English video:

Send me your comments

Suivez-nous sur LinkedIn


Explorez NOTRE site myASQ Montréal |  Explore OUR Montreal myASQ site.


VIDEO: Mot de la présidente | Word from the Chair Read More »

Student Outreach | Sensibilisation étudiante

Our Student Outreach Committee will be back in March 2024. Stay tuned.

Notre comité de sensibilisation des étudiants sera de retour en mars 2024. Restez à l’écoute.


If you are part of an educational institution and would like to have more visibility on quality-related topics, please contact us. We have a network of potential speakers that may be of interest to you. Contact Raymond Dyer on LinkedIn.

Si vous faites partie d’un établissement d’enseignement et que vous souhaitez avoir plus de visibilité sur les sujets liés à la qualité, veuillez nous contacter. Nous disposons d’un réseau de conférenciers potentiels qui pourraient vous intéresser. Contactez Raymond Dyer sur LinkedIn.

Student Outreach | Sensibilisation étudiante Read More »

ASQ Certification Study Group

Dr David TozerBy Dr. David Tozer, Ph.D., ASQ CQE and SSBB, Education & Audit Chair.

Would you like to work with others to prepare for ASQ examinations? We have a Teams based section study group that is open every Tuesday evening from 7:00 pm to 8:30 pm, starting January 17, 2023.

Join the team and get to help each other. Contact the host Dr. David Tozer, Montreal Section Education Chair, to obtain a link.


Aimeriez-vous travailler avec d’autres personnes pour préparer les examens de l’ASQ ? Nous avons un groupe d’étude Teams ouvert tous les mardis soirs de 19 h à 20 h 30, à partir du 17 janvier 2023.

Rejoignez l’équipe et aidez-vous mutuellement. Contactez l’hôte, Dr. David Tozer, président de l’éducation de la section de Montréal, pour obtenir un lien.

ASQ Certification Study Group Read More »

ASQ World Conference on Quality & Improvement

Michael BournazianBy Michael Bournazian, Eng., Newsletter Editor, ASQ Senior Member, Quality Management Professional, CSSGB with Rolls-Royce

The 2024 ASQ World Conference on Quality & improvement is already scheduled for May 12-15, 2024, taking place in San Diego, California.

To learn more about it and other events and conferences planned by ASQ, go to the EVENTS page.

ASQ World Conference on Quality & Improvement Read More »

The Editor’s Corner | Mot de l’éditeur

Michael Bournazian

By Michael Bournazian, Eng., Newsletter Editor, ASQ Senior Member, Quality Management Professional, CSSGB with Rolls-Royce

As Quality professionals, as in everyday life, we sometimes find ourselves in situations where taking a shortcut feels like a good option, as opposed to the longer and perhaps more correct option.

I cannot know the number of certificates of conformity I have signed in my career to date, there have been too many. But I always did my best to assure that the work that went into manufacturing the product was done correctly before putting my signature to paper.

I can clearly remember a heated exchange I had with a contract administrator who wanted to ship his parts ASAP, and who was getting terse with me because I was doing my regular due diligence (aka taking longer than he would have liked). In the end I told him that he could sign the CofC himself, as well as deal with any issues that come up after. The most immediate issue would have been that at the time, I was the only person authorized by that particular customer to give the final sign off on their products in our company, so another person’s signature on the CofC would have raised immediate red flags. Long story short, he suddenly became very willing to give me another precious 5 minutes to review all the job records properly before giving the final sign off.

Shortcuts: not always the best choice.

**********************************************

Any feedback? Click on the link and let me know.

ALSO . . .  Please contact me or any one else on the Leadership team if you would like to:
1) Write and submit an article to be published in the Newsletter.
2) Write a review of one of the upcoming monthly webinars for the “Had You Been There” section.

Thank you, all the best and none of the worst.


The Editor’s Corner | Mot de l’éditeur Read More »

ASQ Montreal Section – Education Program 2024

Dr David TozerBy Dr. David Tozer, Ph.D., ASQ CQE and SSBB, Education & Audit Chair.

ASQ Certification often leads to higher paying employment. The money invested in education and certification increases chances of finding employment quickly in the down sizing environment we live in.  People who take the section sponsored refresher courses, and spend at least twice as much time as spent in the classroom on self study, have an 80%, or better, chance of passing the examination on the first attempt.

Having ASQ certification gives you an edge in the market and can significantly increase your income.
Courses are now available online as well | Courses now available online

    • Certified Quality Engineer : quality concepts, cost of quality, human resources, team formation and group dynamics, inspection, metrology, sampling, reliability, quality standards, quality audit, statistics, design of experiments, process improvement, liability, and modern management methods for improving quality.
    • Certified Six Sigma Black Belt: quality concepts, cost of quality, enterprise wide deployment, business process management, project management, team formation and group dynamics, define, measure, analyze, improve, control, lean enterprise, statistics, design of experiments, and design for six sigma.
    • Certified Six Sigma Green Belt: quality concepts, cost of quality, enterprise wide deployment, business process management, project management, team formation and group dynamics, define, measure, analyze, improve, control, and statistics.
    • Certified Manager of Quality/Organizational Excellence: quality concepts, quality planning, customer focus, quality standards, project management, cost of quality, team formation and group dynamics, human resources and improvement.
    • Certified Quality Auditor: quality concepts, team formation and group dynamics, management responsibility, audit objectives, audit preparation, audit conduct, audit reporting, sampling, and basic statistics.
    • Certified Quality Inspector: quality concepts, team formation and group dynamics, geometry, metrology, reading drawings, mechanical processes, statistical process control, inspection, and sampling.

    Calendar and Registration Online Form
    Questions? Cours en site/In house courses, etc. Contact: Dr. David Tozer (514) 694-2830

ASQ Montreal Section – Education Program 2024 Read More »

Student Outreach | Sensibilisation étudiantes — Gestion des opérations

La qualité et la gestion des opérations

Le 29 novembre dernier, quatre membres de la Section de Montréal ont participé à un panel d’informations sur la qualité à l’UQAM. Les conférenciers ont présentés la notion de qualité, les horizons en qualité et leurs parcours dans chacun des domaines dans lesquels ils exercent. Ce panel était organisé par le Comité des Etudiants du certificat en Gestion des opérations (CEGOps) de l’université dans le cadre de conférences sur divers sujets sur la gestion d’opérations. Rappelons que cet événement fait partie des efforts de l’équipe de direction de la section pour notre programme de sensibilisation étudiante. Son objectif — promouvoir et sensibiliser les étudiants aux domaines de la qualité et les services offerts par l’ASQ et la section.
Merci à Veronica Marquez, cssbb (Présidente, ASQ Montréal), Christine Bergeron, MBA, Adm.A, CMC, CQPA, CSL (Comité de sensibilisation étudiante, ASQ Montréal) et à Shawn Bruno (Pratt & Whitney), Amine Djeffal, B.Sc., RAC (compagnie pharmaceutique), aussi membres d’ASQ Montréal, d’avoir partagé leurs connaissances sur le sujet, et les étudiants du CEGOps de l’UQAM.
Comité des Etudiants du Certificat en Gestion des Opérations (CEGOps)


CEGOps-ASQ Panel Participants 2023.11.29On November 29, four members of the Montreal Section of ASQ took part in an information panel on quality at UQAM. The speakers presented the concept of quality, quality horizons and their backgrounds in each of the fields in which they work. The panel was organized by the university’s Comité des Etudiants du Certificat en Gestion des Opérations (CEGOps) as part of a series of conferences on a variety of operations management topics. This event is part of the chapter management team’s efforts to promote our student outreach program. Its objective — to promote and sensitize students to the fields of quality and the services offered by ASQ and the Section.

Thanks to Veronica Marquez, cssbb (President, ASQ Montreal), Christine Bergeron, MBA, Adm.A, CMC, CQPA, CSL (Student Awareness Committee, ASQ Montreal) and to Shawn Bruno (Pratt & Whitney), Amine Djeffal, B.Sc., RAC (pharmaceutical company), two members of ASQ Montreal, for sharing their knowledge on the subject, and the students of UQAM’s CEGOps.

Photos UQAM

#GOP #CegOps #ASQ #Qualité


Student Outreach | Sensibilisation étudiantes — Gestion des opérations Read More »

ASQ Montreal Section – Education Program 2024

Dr David TozerBy Dr. David Tozer, Ph.D., ASQ CQE and SSBB, Education & Audit Chair.

ASQ Certification often leads to higher paying employment. The money invested in education and certification increases chances of finding employment quickly in the down sizing environment we live in.  People who take the section sponsored refresher courses, and spend at least twice as much time as spent in the classroom on self study, have an 80%, or better, chance of passing the examination on the first attempt.

Having ASQ certification gives you an edge in the market and can significantly increase your income.
Courses are now available online as well | Courses now available online

    • Certified Quality Engineer : quality concepts, cost of quality, human resources, team formation and group dynamics, inspection, metrology, sampling, reliability, quality standards, quality audit, statistics, design of experiments, process improvement, liability, and modern management methods for improving quality.
    • Certified Six Sigma Black Belt: quality concepts, cost of quality, enterprise wide deployment, business process management, project management, team formation and group dynamics, define, measure, analyze, improve, control, lean enterprise, statistics, design of experiments, and design for six sigma.
    • Certified Six Sigma Green Belt: quality concepts, cost of quality, enterprise wide deployment, business process management, project management, team formation and group dynamics, define, measure, analyze, improve, control, and statistics.
    • Certified Manager of Quality/Organizational Excellence: quality concepts, quality planning, customer focus, quality standards, project management, cost of quality, team formation and group dynamics, human resources and improvement.
    • Certified Quality Auditor: quality concepts, team formation and group dynamics, management responsibility, audit objectives, audit preparation, audit conduct, audit reporting, sampling, and basic statistics.
    • Certified Quality Inspector: quality concepts, team formation and group dynamics, geometry, metrology, reading drawings, mechanical processes, statistical process control, inspection, and sampling.

    Calendar and Registration Online Form
    Questions? Cours en site/In house courses, etc. Contact: Dr. David Tozer (514) 694-2830

ASQ Montreal Section – Education Program 2024 Read More »

Mot du président | Word from the Chair

Veronica Marquez

Veronica MarquezPar Veronica B. Marquez, M.Sc., ASQ Senior Member, CSSBB (English text follows)

C’est avec beaucoup d’honneur et d’enthousiasme que j’assume le rôle de présidente de l’ASQ Montréal. Alors que nous entamons ensemble ce nouveau chapitre, je me sens très honorée par l’occasion qui m’est donnée de servir cette communauté, fondée sur l’excellence et le dévouement à la qualité dans tous les aspects de nos activités professionnelles.

Je tiens à exprimer ma profonde gratitude à mon prédécesseur et à l’ensemble de l’équipe dirigeante pour leur engagement, qui a permis de jeter les bases solides de notre croissance et de notre progression. Je me réjouis de construire sur cette base et de travailler avec chacun d’entre vous pour élever notre section vers de nouveaux sommets. La section a été dirigée par des personnes dynamiques, professionnelles et engagées dans le passé, j’ai donc de grandes responsabilités à assumer!

En 2024, nos objectifs sont:

  1. Mettre l’accent sur la valeur apportée à nos membres: Nous continuerons à offrir des ressources solides, des possibilités de réseautage et l’accès à des pratiques de pointe. Nous continuerons à favoriser un environnement qui encourage la collaboration, l’apprentissage et l’échange d’idées. Grâce à des séminaires, des ateliers et des forums attrayants, nous visons à faciliter le partage des connaissances et à doter nos membres des outils nécessaires pour naviguer dans un paysage en constante évolution.
  2. Continuer d’amplifier nos efforts de sensibilisation: Nous aspirons non seulement à améliorer l’expérience de nos membres actuels, mais aussi à accueillir de nouvelles perspectives. Comme nous l’avons fait en 2023, avec des événements à l’Université Concordia, à Ecole Polytechnique et à l’UQAM, nos initiatives de sensibilisation s’étendront aux professionnels et aux étudiants en devenir, nourrissant ainsi la prochaine génération de leaders en matière de qualité.
  3. Revoir et améliorer nos outils et techniques de communication: Pour vous apporter encore plus de valeur, plus d’informations et créer une communauté engagée. Nous continuerons à exploiter nos outils existants et LinkedIn, et nous proposerons également de nouveaux moyens d’accroître notre portée et de créer plus de valeur.

J’invite chacun d’entre vous à participer activement, à s’engager et à contribuer à la réalisation de notre vision commune. Vos idées et votre dévouement sont la force motrice de notre succès. Unissons-nous dans notre poursuite de l’excellence, en tirant parti de notre expertise collective pour façonner l’avenir de la profession de la qualité.

J’attends avec impatience le parcours à venir, rempli d’efforts, de collaboration, de discussions perspicaces et de réalisations collectives. Ensemble, nous continuerons à créer une communauté attrayante où nous pouvons nous soutenir mutuellement, apprendre les uns des autres et grandir ensemble.

J’ai hâte de vous voir lors de nos prochains événements.

Envoyez-moi vos commentaires

Suivez-nous sur LinkedIn

It is with great honour and enthusiasm that I step into the role of Chair for ASQ Montreal. As we embark on this new chapter together, I am humbled by the opportunity to serve this community, built on a foundation of excellence and dedication to quality in all aspects of our professional endeavours.

I would like to extend my deepest gratitude to my predecessor and the entire leadership team for their commitment, laying down a strong groundwork for our growth and advancement. I am excited to build upon this foundation and work alongside each of you to elevate our section to new heights. The section has been led by dynamic, professional, and engaged people in the past, so I have big shoes to fill!

For 2024, our goals are:

  1. Focus on value for our members: We will continue to offer robust resources, networking opportunities, and access to cutting-edge practices. We will continue to foster an environment that encourages collaboration, learning, and exchange of ideas. Through engaging seminars, workshops, and forums, we aim to facilitate knowledge sharing and equip our members with the tools necessary to navigate an ever-evolving landscape.
  2. Continue to amplify our outreach efforts: We aspire not only to enhance the experiences of our current members but also to welcome fresh perspectives. As we did in 2023, with events at Concordia University, Ecole Polytechnique and UQAM, our outreach initiatives will extend to aspiring professionals and students, nurturing the next generation of leaders in quality.
  3. Review and improve our communication tools and techniques: To bring you even more value, more insights, and create an engaged community. We will continue to leverage our existing tools and LinkedIn, and we will also bring about new ways to further our reach and create more value.

I invite each of you to actively participate, engage, and contribute to the realization of our shared vision. Your insights and dedication are the driving force behind our success. Let us unite in our pursuit of excellence, leveraging our collective expertise to shape the future of the quality profession.

I eagerly anticipate the journey ahead, filled with collaborative efforts, insightful discussions, and collective achievements. Together, we will continue to create an engaging community where we can support each other, learn from each other, and grow together.

I’m looking forward to seeing you at our next events.

Send me your comments


Explorez NOTRE site myASQ Montréal |  Explore OUR Montreal myASQ site.


Mot du président | Word from the Chair Read More »

Student Outreach | Sensibilisation étudiante

Farnoosh Naderkhani

Farnoosh NaderkhaniDr. Farnoosh Naderkhani, ASQ Member, Assistant Professor @ Concordia, Student Outreach Committee Chair (un texte en français suit)

Our Student Outreach Committee will be back in February 2024. Stay tuned.

Notre comité de sensibilisation des étudiants sera de retour en février 2024. Restez à l’écoute.


If you are part of an educational institution and would like to have more visibility on quality-related topics, please contact us. We have a network of potential speakers that may be of interest to you. Contact Raymond Dyer on LinkedIn.

Si vous faites partie d’un établissement d’enseignement et que vous souhaitez avoir plus de visibilité sur les sujets liés à la qualité, veuillez nous contacter. Nous disposons d’un réseau de conférenciers potentiels qui pourraient vous intéresser. Contactez Raymond Dyer sur LinkedIn.

Student Outreach | Sensibilisation étudiante Read More »

The Editor’s Corner | Mot de l’éditeur

Michael Bournazian

By Michael Bournazian, Eng., Newsletter Editor, ASQ Senior Member, Quality Management Professional, CSSGB with Rolls-Royce

Happy 2024 to everyone reading this post. All the best to you in this new year. 

Like most people, I took some time off before returning to work in the new year. And during that time off, I committed a grievous quality infraction in my personal life . . . I participated in causing a quality escape! If you are unfamiliar with what this means (please don’t be), then by all means Google it before reading on.

During my time off, I had booked an appointment with my osteopath. I arrived at the clinic early as I normally do, then saw my osteopath for the hour-long session. Once done, I got dressed, left the session room, said goodbye to the receptionist and left.

Did you notice something missing from that “process”? I certainly did not at that moment, but about one hour after leaving I got a call from the clinic, telling me that (cue scary horror movie music) I forgot to pay!! In my hurry to leave, I completely missed one of my essential process steps . . . paying for the service I received. As well, the clinic completely missed one of their essential process steps . . . assuring that the customer pays for the service.

After profusely apologizing, I got back in my car, returned to the clinic and righted my wrong. Of course now, given my profession and the way my brain works because of it, I am left with the question: “How do I assure that I don’t forget to pay going forward?” That said, I also wonder why it took the clinic an hour to realize that a customer had left without paying? How was the escape finally realized? What will they do to assure on their end that no one leaves without paying again?

My next osteopathy appointment is in early February, so stay tuned and I may have some answers.

**********************************************

Any feedback? Click on the link and let me know.

ALSO . . .  Please contact me or any one else on the Leadership team if you would like to:
1) Write and submit an article to be published in the Newsletter.
2) Write a review of one of the upcoming monthly webinars for the “Had You Been There” section.

Thank you, all the best and none of the worst.


The Editor’s Corner | Mot de l’éditeur Read More »

ASQ Certification Study Group

Dr David TozerBy Dr. David Tozer, Ph.D., ASQ CQE and SSBB, Education & Audit Chair.

Would you like to work with others to prepare for ASQ examinations? We have a Teams based section study group that is open every Tuesday evening from 7:00 pm to 8:30 pm, starting January 17, 2023.

Join the team and get to help each other. Contact the host Dr. David Tozer, Montreal Section Education Chair, to obtain a link.


Aimeriez-vous travailler avec d’autres personnes pour préparer les examens de l’ASQ ? Nous avons un groupe d’étude Teams ouvert tous les mardis soirs de 19 h à 20 h 30, à partir du 17 janvier 2023.

Rejoignez l’équipe et aidez-vous mutuellement. Contactez l’hôte, Dr. David Tozer, président de l’éducation de la section de Montréal, pour obtenir un lien.

ASQ Certification Study Group Read More »

Voice of The Customer | Voix du Client

Chantale Farley 2023

Chantale Farley 2023Par Jean-Pierre Amiel, CQA Ret., Responsable web, pour Chantale Farley, Responsable VoC, (English text follows)

Le webinaire francophone, La responsabilité sociale en entreprise, par quoi débuter? présenté le 22 novembre, 2023 par Marlène Hutchinson a été très bien apprécié par les membres et visiteurs de la section. L’activité débutait à 18h30 avec une période de réseautage où il a été possible d’échanger sur divers sujets.

Parmi les 24 participants, 18 ont pris le temps de partager leur taux de satisfaction de 95% quant à l’événement. Le thème et l’approche choisie pour le sujet ont reçus une appréciation de 94,4% alors que notre conférencière et l’opportunité d’échange ont tout deux reçus un taux de 95,6%. Parmi les participants plusieurs secteurs d’affaires étaient représentés et nous avons pu observer une grande audience surtout dans le management et la consultation.  Par ailleurs, cette présentation  a attiré une audience provenant de la Grande région Métropolitaine et une des États-Unis.

Voici quelques uns des commentaires recueilli: “Beau webinaire bien interactif, j’adore les activités de réflexions et d’échange en petits groupes”; “Merci pour l’organisation de ce webinaire”; “No comment, great training session, liked interactive approach very much”; “Pour ma premiere c’est excellent”.

Quant au sujets à traiter dans le futur, nous avons reçu quelques suggestions: “Metrology, lab quality, more information about ASQ itself, but am interested in many topics”; “Politique Qualité, comment soutenir les plans de développement et les formations des employés”; “Risk analysis”.

Serez-vous présent à nos événements en 2024?
Jean-Pierre Amiel pour Chantale Farley,
Merci à tous pour votre participation à cet évènement.


The French-language webinar, La responsabilité sociale en entreprise, par quoi débuter? presented on November 22, 2023 by Marlène Hutchinson was very well received by chapter members and visitors. The event kicked off at 6:30 p.m. with a networking period, during which participants discussed a range of topics.

Of the 24 participants, 18 took the time to share their 95% satisfaction with the event. The theme and the approach chosen for the subject obtained a satisfaction rating of 94.4%, while our speaker and the opportunity for exchange both received a satisfaction rate of 95.6%. Among the participants, several business sectors were represented, and we observed a large audience especially in management and consulting. The presentation also attracted an audience from the Greater Metropolitan Area and one from the USA.

Here are just a few of the comments received: “Beau webinaire bien interactif, j’adore les activités de réflexions et d’échange en petits groupes”; “Merci pour l’organisation de ce webinaire”; “No comment, great training session, liked interactive approach very much”; “Pour ma premiere c’est excellent”.

As for future topics, we have received a few suggestions: “Metrology, lab quality, more information about ASQ itself, but am interested in many topics”; “Politique Qualité, comment soutenir les plans de développement et les formations des employés”; “Risk analysis”.

Will you be at our events in 2024?
Jean-Pierre Amiel for Chantale Farley,
Thank you all for the participation in this event.


Voice of The Customer | Voix du Client Read More »

Scroll to Top