ASQ Certification Study Group

Dr David TozerBy Dr. David Tozer, Ph.D., ASQ CQE and SSBB, Education & Audit Chair.

Would you like to work with others to prepare for ASQ examinations? We have a Teams based section study group that is open every Tuesday evening from 7:00 pm to 8:30 pm.

Join the team and get to help each other. Contact the host Dr. David Tozer, Montreal Section Education Chair, to obtain a link.


Aimeriez-vous travailler avec d’autres personnes pour préparer les examens de l’ASQ ? Nous avons un groupe d’étude Teams ouvert tous les mardis soirs de 19 h à 20 h 30.

Rejoignez l’équipe et aidez-vous mutuellement. Contactez l’hôte, Dr. David Tozer, président de l’éducation de la section de Montréal, pour obtenir un lien.

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Mot de la présidente | Word from the Chair

Veronica Marquez

 

Veronica Marquez Par Veronica B. Marquez, M.Sc., ASQ Senior Member, CSSBB  (English text follows)

 

J’ai de la difficulté à croire qu’il ne reste que 8 semaines à l’année 2024. Je ne sais pas pour vous, mais moi je ne l’ai pas vue passer. Que ce soit d’un point de vue professionnel ou personnel, l’année a été bien remplie. Quelques éléments retiennent particulièrement mon attention:

  1. Séjour à Paris: En octobre, j’ai passé une semaine à Paris avec le Réseau des femmes d’affaires du Québec en mission commerciale. L’objectif est de rencontrer de grands donneurs d’ordres, des organisations publiques et privées, pour développer à l’international. Pendant ce séjour, j’ai eu le plaisir de participer à la conférence FrancoTech. Cette conférence avait pour but de regrouper toute la francophonie pour parler d’innovation, de technologie et de collaboration. J’ai rencontré de gens de partout: France, Cameroun, Maroc, Congo, Côte d’Ivoire et même du Québec. C’était fascinant d’imaginer ce qui peut être accompli avec de la volonté et de la collaboration!
  2. Petit weekend à Kingston, Ontario: L’année a été tellement occupée, que je n’ai pas eu le temps de prendre des vacances. Mais, j’ai pu aller passer quelques jours à Kingston et visiter les vignobles de Prince Edward County. J’ai fait des découvertes extraordinaires, des dégustations impeccables et visité une région que je ne connaissais pas du tout. Des fois, il n’est pas nécessaire d’aller trop loin pour déconnecter et se sentir en vacances!
  3. Maître de cérémonie de la conférence RDV ESG: La semaine dernière, j’ai eu l’immense plaisir d’animer la conférence organisée par Développement Vaudreuil-Soulanges. Cette conférence visait à présenter l’approche ESG sous ses différents angles plus d’une soixantaine d’entrepreneurs de la région. Nous avons reçu des conférenciers extraordinaires qui nous ont parlé de BNQ21000, du bilan carbone, de la diversité, équité et inclusion, de l’éthique et d’une approche de gouvernance basée sur le concept du EOS. Ce fut une journée bien rempli, avec plusieurs éléments clés et des idées plein la tête pour créer ou énergiser les ESG en entreprise. 
  4. Mon implication avec ASQ: Les points précédents n’ont pas un lien important avec la qualité. Par contre, ils m’ont permis d’aller chercher de l’inspiration et de développer une vision qui pourrait s’avérer utile pour ASQ Montréal. Voyez-vous depuis quelques années, les événements organisés par le comité de gestion d’ASQ Montréal visent à offrir à nos membres des moments qui permettent de se rencontrer, de faire des découvertes, d’échanger et d’apprendre sur des nouveaux sujets. Cependant, depuis un certain temps, il semble de plus en plus difficile de nous regrouper, de se retrouver et de se revoir. Les événements virtuels attirent de nombreux participants, même des gens de l’extérieur de Montréal et du Québec. Mais les événements en personnes souffrent du manque de participation. Les deux types d’activités ont des avantages et des désavantages. Mais les événements en personne nous permettent de nous connaitre un peu plus, d’échanger et de connecter plus facilement. C’est dans ces rencontres que des idées émergent et que la magie s’opère. Je vous invite donc à ne pas manquer les prochaines activités en personnes. Vous rencontrerez assurément quelqu’un qui saura vous apporter de la fraicheur, créer des liens professionnels et, qui sait, peut-être dénicher une occasion en or.

Même si ce message est mon dernier en tant que présidente de la section, je demeure impliquée avec ASQ Montréal. Non seulement je crois au potentiel de ce que nous tous pouvons contribuer dans les organisations, mais je réalise de plus en plus, l’importance de l’approche qualité et de nos expertises dans nos vies et nos communautés. Nous avons donc une opportunité de promouvoir les bienfaits de la qualité, d’apporter ces notions dans la communauté, de montrer les avantages de collaboration, de partage et coopération pour créer un monde meilleur à l’entour de nous.

En espérant vous croiser en 2025, je vous souhaite une très belle fin de 2024, de joyeuses fêtes et une nouvelle année remplie de beaux moments avec familles et amis!

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I find it hard to believe that only 8 weeks remain  in 2024. I don’t know about you, but I haven’t seen it go by. Both professionally and personally, it’s been a busy year. A few things stand out in particular for me:

  1. A trip to Paris: In October, I spent a week in Paris with the Réseau des femmes d’affaires du Québec on a trade mission. The aim is to meet with major clients, public and private organizations, to develop our international business. During my stay, I had the pleasure of taking part in the FrancoTech conference. The aim of this conference was to bring together the French-speaking world to talk about innovation, technology and collaboration. I met people from all over: France, Cameroon, Morocco, Congo, Ivory Coast and even Quebec. It was fascinating to imagine what can be achieved with willpower and collaboration!
  2. Weekend in Kingston, Ontario: It’s been such a busy year, I didn’t have time to take a vacation. But I did get to spend a few days in Kingston and visit the vineyards of Prince Edward County. I made some extraordinary discoveries, enjoyed some impeccable tastings and visited a region I’d never been to before. Sometimes, you don’t have to go too far to disconnect and feel like you’re on vacation!
  3. The master of ceremonies at the RDV ESG conference: Last week, I had the great pleasure of hosting a conference organized by Développement Vaudreuil-Soulanges. The aim of the conference was to present the ESG approach from various angles to over sixty entrepreneurs from the region. We welcomed extraordinary speakers who talked about BNQ21000, carbon footprint, diversity, equity and inclusion, ethics and a governance approach based on the EOS concept. It was a full day, with many key elements and ideas to create or energize ESG in business.
  4. My involvement with ASQ: The above points don’t have much to do with quality. On the other hand, they have allowed me to seek inspiration and develop a vision that could prove useful to ASQ Montreal. You see, for some years now, the events organized by the ASQ Montreal leadership committee have been aimed at providing our members with opportunities to meet, make discoveries, exchange ideas and learn about new subjects. However, for some time now, it seems increasingly difficult to get together, to meet up and to see each other again. Virtual events attract many participants, even from outside Montreal and Quebec. But in-person events suffer from lack of participation. Both types of activity have their advantages and disadvantages. But in-person events allow us to get to know each other a little better, to exchange ideas and connect more easily. It’s in these encounters that ideas emerge and magic happens. So don’t miss out on our upcoming in-person events. You’re sure to meet someone who’ll bring you fresh ideas, make professional connections and, who knows, maybe unearth a golden opportunity.

Although this is my last message as Section Chair, I remain involved with ASQ Montreal. Not only do I believe in the potential of what we can all contribute in organizations, but I realize more and more the importance of the quality approach and our expertise in our lives and communities. So we have an opportunity to promote the benefits of quality, to bring these notions into the community, to show the benefits of collaboration, sharing and cooperation to create a better world around us.

Hoping to see you in 2025, I wish you a very happy end to 2024, happy holidays and a new year filled with beautiful moments with family and friends!

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Si vous étiez présent | Had You Been There

Raymond Dyer 2020

Raymond DyerSoirée de réseautage et assemblée générale
(Networking Evening and General Assembly)

Par Raymond E. Dyer (Ray), Vice-président Section Montréal, ASQ Senior, CMQ/OE, & CQA (An English text follows)

Le mercredi 23 octobre 2024, nous avons tenu l’Assemblée générale annuelle (AGA) de la section Montréal de l’ASQ. Veronica Marquez, présidente actuelle de la section, a dirigé la présentation avec l’aide de divers membres de l’équipe de leadership de la section. Des informations sur l’état et l’orientation prévue de la section ont été partagées. Les nouveaux officiers pour 2025 ont également été annoncés. Veronica et Chantale Simard, l’actuelle trésorière de la section, changeront de place. David Tozer remplacera Carolee Rigsbee au poste de secrétaire de la section et Carolee, à son tour, me remplacera au poste de vice-présidente de la section.

Une fois la partie AGA terminée, un bref exercice de réseautage a été réalisé. Comme il n’y avait qu’un seul “nouveau” membre présent, il a bénéficié de toute l’attention et a été invité à se présenter pendant que le reste d’entre nous lui posait des questions. Il y a eu un échange intéressant et un partage d’expériences et d’intérêts communs.

Au cours de la soirée, nous avons également offert des exemplaires gratuits de la version française du livre de Philip B. Crosby “La Qualité C’est Gratuit” (Quality Is Free). Ces exemplaires ont été gracieusement offerts par Richard (Dick) L. James, un très bon ami à moi depuis plus de 40 ans. Dick était le leader canadien de la formation à la gestion de la qualité totale selon les principes de Philip B. Crosby. Dick m’a formé dans mes premières années d’enseignement et de gestion de la qualité et nous sommes restés amis depuis. Plusieurs participants ont obtenu un exemplaire (ou deux) et le moment fort de la soirée a été lorsque Eric Hosking a raconté une histoire (expérience réelle) où le fait de ne pas avaior investi dans une approche préventive de la qualité a coûté à l’une de ses divisions beaucoup plus cher que si elle avait investi dans la qualité dès le départ, soulignant ainsi le fait que la qualité est vraiment gratuite.

La soirée a été instructive, les contacts amicaux, les livres gratuits et le repas excellent. Il est dommage qu’il n’y ait pas eu plus de monde de présent pour apprécier tout cela.


On Wednesday, October 23, 2024, we held our ASQ Montreal Section Annual General Assembly. Veronica Marquez, current Section Chair, led the presentation with input from various Section Leadership Team members involved. Information as to the status and planned direction of the section was shared. The incoming 2025 officers were also announced. Veronica and Chantale Simard, current Section Treasurer, will be switching places. David Tozer will be replacing Carolee Rigsbee as Section Secretary and Carolee, in turn, will be replacing myself as Section Vice Chair.

Once the AGA portion completed, a brief networking exercise was conducted. Because there was only one “new” member present, he got all the attention and was asked to present himself while the rest of us asked him questions. There was an interesting exchange and sharing of common experiences and interests.

During the evening, we also offered free copies of the French version of Philip B. Crosby’s “Quality is Free” book (La Qualité C’est Gratuit) that were kindly donated by Richard (Dick) L. James, a very good friend of mine for over 40 years. Dick was the Canadian lead on providing Total Quality Management training according to Philip B. Crosby’s principles. Dick trained me in my early years of teaching and managing Quality and we’ve been friends ever since. Several attendees picked up a copy (or two) and the highlight of the evening was when Eric Hosking shared a story (real life experience) where not investing in a preventative approach to Quality cost one of their divisions quite a bit, much more than if they had invested in Quality to start with, thus emphasizing the point that Quality is really Free.

The evening was informative, the networking friendly, the books free, and the meal excellent. It’s a shame more had not been there to appreciate all that.

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The Editor’s Corner | Mot de l’éditeur

Michael Bournazian

By Michael Bournazian, Eng., Newsletter Editor, ASQ Senior Member, Quality Management Professional, CSSGB with Rolls-Royce

As usual, November brings to an end our Section’s event activities, as well as Newsletter activities until January of the following year.

So I would like to take this opportunity, as I have in previous November issues of this Newsletter, to wish everyone a joyous holiday season. However you celebrate, I hope it is filled with peace and love.

See you in 2025. 

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Any feedback? Click on the link and let me know.

ALSO . . .  Please contact me or any one else on the Leadership team if you would like to:
1) Write and submit an article to be published in the Newsletter.
2) Write a review of one of the upcoming monthly webinars for the “Had You Been There” section.

Thank you, all the best and none of the worst.


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ASQ Montreal Section – Education Program 2024

Dr David TozerBy Dr. David Tozer, Ph.D., ASQ CQE and SSBB, Education & Audit Chair.

ASQ Certification often leads to higher paying employment. The money invested in education and certification increases chances of finding employment quickly in the down sizing environment we live in.  People who take the section sponsored refresher courses, and spend at least twice as much time as spent in the classroom on self study, have an 80%, or better, chance of passing the examination on the first attempt.

Having ASQ certification gives you an edge in the market and can significantly increase your income.
Courses are now available online as well | Courses now available online

    • Certified Quality Engineer : quality concepts, cost of quality, human resources, team formation and group dynamics, inspection, metrology, sampling, reliability, quality standards, quality audit, statistics, design of experiments, process improvement, liability, and modern management methods for improving quality.
    • Certified Six Sigma Black Belt: quality concepts, cost of quality, enterprise wide deployment, business process management, project management, team formation and group dynamics, define, measure, analyze, improve, control, lean enterprise, statistics, design of experiments, and design for six sigma.
    • Certified Six Sigma Green Belt: quality concepts, cost of quality, enterprise wide deployment, business process management, project management, team formation and group dynamics, define, measure, analyze, improve, control, and statistics.
    • Certified Manager of Quality/Organizational Excellence: quality concepts, quality planning, customer focus, quality standards, project management, cost of quality, team formation and group dynamics, human resources and improvement.
    • Certified Quality Auditor: quality concepts, team formation and group dynamics, management responsibility, audit objectives, audit preparation, audit conduct, audit reporting, sampling, and basic statistics.
    • Certified Quality Inspector: quality concepts, team formation and group dynamics, geometry, metrology, reading drawings, mechanical processes, statistical process control, inspection, and sampling.

    Calendar and Registration Online Form
    Questions? Cours en site/In house courses, etc. Contact: Dr. David Tozer (514) 694-2830

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Unemployed Members – Dues

Any individual Full or Senior, or a Fellow member may participate in ASQ’s unemployment dues relief program if they want to continue maintaining their ASQ membership. For more information:

  • Log-in to your ASQ account, go to the My Account page, select Unemployed Members on the left panel. The Unemployed Member Dues page appears.
  • Download the ASQ Unemployment Program Application, complete and submit to ASQ-HQ.
  • Don’t forget to Log-out.

Tout membre individuel Titulaire, Senior ou Fellow peut participer au programme d’allègement des cotisations de chômage de l’ASQ s’il souhaite continuer à maintenir son adhésion à l’ASQ. Pour plus d’informations:

  • Connectez-vous à votre compte ASQ, allez sur la page Mon compte (My Account), sélectionnez Membres chômeurs (Unemployed Members) sur le panneau de gauche. La page Cotisations des membres chômeurs (Unemployed Member Dues) s’affiche.
  • Téléchargez la Demande d’adhésion au programme de chômage de l’ASQ (ASQ Unemployment Program Application), remplissez et envoyez à ASQ-HQ.
  • N’oubliez pas de vous déconnecter.

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Student Outreach | Sensibilisation étudiante

Christine Bergeron 2023

Christine Bergeron 2023Par Christine Bergeron, M.Ba., Admin.A, CMC, CQPA, CSL, Responsable sensibilisation des étudiants (English text follows)

RÉSUMÉ DE LA PRÉSENTATION FAITE AUX ÉTUDIANTS DU CÉGEP AHUNTSIC en TECHNIQUES DU GÉNIE INDUSTRIEL, DANS LE CADRE DU COURS “Normalisation et management de la qualité”

Présentation par Pierre Marquis, assisté de Raymond Dyer et Christine Bergeron pour la partie ASQ.

Le vendredi 1er novembre 2024, Pierre Marquis a été reçu par le professeur M. Nicolas Verron, ingénieur, pour instruire ses étudiants de troisième année sur le rôle du technicien(ne) de la qualité en entreprise, les possibilités de carrière et d’avancement dans le domaine, et les qualités requises pour un emploi en qualité.

Les objectifs de la présentation étaient:

  • Pouvoir définir la qualité;
  • Connaître l’existence des normes de qualité ISO;
  • Comprendre l’implication du technicien dans la fonction qualité de la firme (tâches, défis, projets);
  • Identifier les qualités requises d’un technicien en qualité performant;
  • Décrire une journée typique du technicien en qualité;
  • Constater les opportunités d’avancement;
  • Expliquer le déroulement d’un audit qualité;
  • Reconnaître le rôle de l’ASQ.

Sous le format PowerPoint, tous les sujets ont été présentés de façon interactive, chacun des seize étudiants ayant le visuel devant son écran; la présentation reste disponible à chacun pour référence future. Comme ils avaient à réaliser un laboratoire sur la réalisation d’un audit qualité, cette partie s’est montrée des plus pertinentes. Ils ont bien apprécié aussi voir les quatre postes en qualité affichés sur le web, demandant un diplôme de technicien, tant chez Airbus que chez Kraft-Heinz ou Novabus. L’importance de connaître les normes a été démontrée avec l’exemple de l’inspection de bords tranchants selon UL 1439, pour éviter les coupures aux utilisateurs.

Le futur programme de parrainage pour étudiants et les 18 certifications offertes par l’ASQ ont été discuté avec intérêt, tout en parlant de l’existence du chapitre de ASQ Montréal depuis l’année 1950.

Finalement un étudiant a demandé au présentateur comment il avait démarré sa carrière de plus de 20 ans en qualité? Sa réponse fut: “Un concours de circonstance, la personne en poste étant incompatible avec les autres gestionnaires, mon patron m’a offert le poste de directeur de la qualité alors que j’étais directeur d’ingénierie depuis 18 mois dans l’entreprise; il voyait en moi quelqu’un d’intègre, de diplomate et d’assez compétent pour un tel poste”.

ACADEMIA:

  • Contactez-nous si vous souhaitez organiser un événement avec vos étudiants et discutons de la manière dont nous pouvons aborder le sujet de la qualité dans le monde universitaire.
  • Si vous faites partie d’un établissement d’enseignement et que vous souhaitez avoir plus de visibilité sur les sujets liés à la qualité, contactez Christine Bergeron sur LinkedIn. Nous disposons d’un réseau de conférenciers potentiels qui pourraient vous intéresser.

SUMMARY OF THE PRESENTATION MADE TO STUDENTS OF CÉGEP AHUNTSIC IN INDUSTRIAL ENGINEERING TECHNIQUES, AS PART OF THE COURSE “Standardization and Quality Management”

Presentation by Pierre Marquis, assisted by Raymond Dyer and Christine Bergeron for ASQ.

On Friday, November 1, 2024, Pierre Marquis was welcomed by Professor Nicolas Verron, Engineer, to instruct his third-year students on the role of the quality technician in a company, career and advancement opportunities in the field, and the qualities required for a job in quality.

The objectives of the presentation were:

  • To be able to define quality;
  • To know the existence of ISO quality standards;
  • To understand the technician’s involvement in the firm’s quality function (tasks, challenges, projects);
  • To identify the qualities required of a high-performing quality technician;
  • Describe a typical day for a quality technician;
  • Identify opportunities for advancement;
  • Explain how a quality audit is conducted;
  • Recognize the role of the ASQ.

In PowerPoint format, all the topics were presented interactively, with each of the sixteen students having the visual in front of them on their screen; the presentation remains available to each for future reference. Since they had to carry out a lab on carrying out a quality audit, this part proved to be very relevant. They also appreciated seeing the four quality positions posted on the web, requiring a technician diploma, at Airbus as well as at Kraft-Heinz or Novabus. The importance of knowing the standards was demonstrated with the example of the inspection of sharp edges according to UL 1439, to avoid cuts to users.

The future student sponsorship program and the 18 certifications offered by ASQ were discussed with interest, while talking about the existence of the ASQ Montreal chapter since 1950.

Finally, a student asked the presenter how he had started his career of more than 20 years in quality? His answer was: “A combination of circumstances, the person in the position being incompatible with the other managers, my boss offered me the position of Quality Director while I had been Engineering Director for 18 months in the company; he saw in me someone of integrity, diplomacy and competent enough for such a position”.

ACADEMIA:

  • Contact us if you are organizing a student event and wish to discuss how to present quality-related topics in the university.
  • If you are part of an educational institution and would like to have more visibility on quality-related topics, please contact Christine Bergeron on LinkedIn. We have a network of potential speakers that may be of interest to you.


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Mot de la présidente | Word from the Chair

Veronica Marquez

 

Veronica Marquez Par Veronica B. Marquez, M.Sc., ASQ Senior Member, CSSBB  (English text follows)

 

J’espère que vous avez passé une belle saison estivale, que vous avez réussi à décrocher et profiter de bons moments avec famille et amis.

Pour ma part, je n’ai pas vu l’été passé!

Au début de l’année, nous avons présenté des conférences sur des sujets demandés, comme l’intelligence artificielle, une rencontre avec les registraires, une visite au Digifab, etc. Pour cette deuxième partie de l’année, nous continuons de chercher des sujets d’intérêts pour nos membres, des sujets innovateurs en qualité et, surtout, des sujets qui nous aident à faire avancer les professionnels en qualité. Nous avons aussi participé à quelques événements dans les universités montréalaises pour rencontrer les étudiants et partager nos expériences professionnelles.

Si vous avez des sujets qui vous gardent réveillé en ce moment, des idées d’événements et de collaborations avec les universités, écrivez-nous pour partager vos idées!

Je vous invite à nous suivre pour rester à l’affut des dernières nouvelles!

LinkedIn: https://www.linkedin.com/showcase/asq-montreal/

Pour les inscriptions aux événements: https://www.eventbrite.ca/o/asq-montreal-32210203093

https://asqmontreal.qc.ca

Je me réjouis de vous voir à notre prochain événement, le 25 septembre.

Hasta pronto!

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I hope you’ve had a great summer, and that you’ve managed to relax and enjoy some quality time with family and friends.

As for me, I didn’t see the summer go by!

At the beginning of the year, we presented conferences on in demand topics, such as artificial intelligence, a meeting with registrars, a visit to Digifab, and so on. For this second half of the year, we’re continuing to look for topics of interest to our members, innovative topics in quality and, above all, topics that help us move quality professionals forward. We’ve also taken part in a few events at Montreal universities to meet students and share our professional experiences.

If you have topics that are keeping you awake at the moment, ideas for events and collaborations with universities, drop us a line to share your ideas!

I invite you to follow us to stay on top of the latest news!

LinkedIn: https://www.linkedin.com/showcase/asq-montreal/

To register to our events: https://www.eventbrite.ca/o/asq-montreal-32210203093

https://asqmontreal.qc.ca

I look forward to seeing you at our upcoming event on September 25.

Hasta pronto!

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Si vous étiez présent | Had You Been There

Samira Kazemi 2024

JP AmielCréer l’enthousiasme pour l’excellence opérationnelle dans l’usine!
(Creating Plant-wide Enthusiasm about Operational Excellence)

Par Jean-Pierre Amiel, Responsable internet, ASQ CQA  (English Text follows)


 

Ce que j’en retiens: Une expérience vécue avec une réussite inspirante.

Au cours de notre vie professionnelle, nous pouvons être amenés à réaliser un projet de transformation. Mais parfois, il y a ce “je ne sais-quoi” qui peut manquer et donc, le projet ne se réalise pas. Ce 2024.09.25, Annie Quevillon et son Sensei (coach) Martin Carignan ont partagé avec nous, une partie de la sagesse acquise qui les a amenés à un voyage de transformation de trois ans (2015-2018) couronné de succès. La présentation était en français, les diapositives en anglais et les échanges dans les deux langues. Annie a partagé avec nous huit chapitres de son livre d’expériences pour la mise en œuvre d’une expérience opérationnelle (OpEx) dans une usine de pâtes et papiers, tandis que Martin a donné le point de vue du consultant pour chaque chapitre et a identifié les principes clés de la réussite de cette OpEx. C’était à la fois divertissant et intéressant. Voici quelques points forts des chapitres de cette histoire:

📖 1 – Au secours, nous avons un problème majeur! En 2015, la papeterie était en mode de démarrage pour un nouveau produit qui nécessitait un nouveau processus et une optimisation de la qualité. Elle disposait de bons outils (DCS, PI, procédures, etc.) et d’excellents collaborateurs (450 employés), de bonnes connaissances, de l’expérience, d’une courbe d’apprentissage rapide et de l’engagement et de la volonté de réussir. Annie a été chargée d’identifier et de résoudre de nombreux problèmes qui ne donnaient pas les résultats escomptés. Elle a rapidement identifié deux problèmes majeurs: un blocage (une perte de 3 millions de dollars par an) et des coups de bélier (une perte de 2,1 millions de dollars par an). Elle est alors chargée d’aider un DMAIC avec une équipe pluridisciplinaire interne. Résultats: des gains de 2,7 et 2,1 millions de dollars par an respectivement. Impressionnant. De cette expérience, elle a appris la force de l’équipe et des employés – une solution proposée par des experts coûtait 2 millions de dollars, mais l’équipe interne a trouvé une solution à 10 000 dollars, développée à partir de l’idée d’un opérateur. Bien qu’ils aient eu l’impression d’avoir résolu le problème, ils ont dû apprendre à travailler en équipe et à faire confiance au processus DMAIC.
•    Faire: Commencer avec un état d’esprit de résolution de problèmes.
•    Ne pas faire: Créer des “douleurs” en imposant des normes/solutions venues d’ailleurs ou en résolvant des problèmes qui ne sont pas les vôtres.
📖 2 – Le danger des tableaux blancs: Dans une autre usine, le président a vu une OpEx réussie et a voulu la reproduire en créant un poste de responsable OpEx, avec peu d’expérience en matière d’amélioration continue ou de Kaizen, et a donné son premier mandat: installer des tableaux d’affichage blancs.
•    Faire: Assurez-vous d’avoir une vision pour l’OpEx et un POURQUOI significatif. Apprendre les outils, c’est bien, mais apprendre l’état d’esprit et les principes, c’est essentiel.
•    Ne pas faire: penser que l’OpEx n’est qu’une question d’outils: Tableaux blancs et DRS, maintenance autonome, changement rapide, etc. Construire une feuille de route basée sur les outils et non sur les douleurs.
📖 3 – Création d’une communauté de ceintures noires et vertes: Certification de trois ceintures noires, entretiens et certification de dix ceintures vertes. L’importance pour l’usine – Un groupe de personnes utilisant le même langage, les mêmes rituels, les mêmes outils, ce qui facilite la contamination/motivation des autres. C’était comme découvrir un tout nouveau monde – une pensée statistique et un état d’esprit.
•    Faire: Adapter la résolution des problèmes à votre environnement permet d’améliorer les performances ET de développer les personnes.
•    Ne pas faire: mettre en œuvre trop de normes sans procéder à une résolution adéquate des problèmes.
📖 4 – Engager les personnes à tous les niveaux: Plus de formation – ceinture blanche pour tous les employés et ceinture jaune pour les superviseurs et les personnes intéressées. Des petites étapes ont été franchies et les normes et les outils ont été utilisés.
•    Faire: Intégrer l’OpEx dans la routine quotidienne en créant de petits changements dans les croyances, les actions et l’expérience des gens.
•    Ne pas faire: Remettre en question les petites étapes parce qu’elles ne donnent pas les “GRANDS” résultats finaux escomptés.
📖 5 – La nécessité de s’attaquer au gaspillage de leadership: Définition des plates-formes “brûlantes” et détermination de l’urgence par rapport à l’importance. Création d’un tableau des très hautes priorités (THP) visible par tous. Examen de ce tableau lors des réunions de préparation avec les responsables de processus et la direction afin de définir les actions/obstacles et d’établir des processus de hiérarchisation.
•    Faire: Veiller à ce que l’équipe dirigeante reçoive une formation sur ses “gaspillages” afin de faciliter son encadrement.
•    Ne pas faire: mettre en œuvre des outils et des pratiques OpEx sans remettre en question les comportements, les actions et les croyances des dirigeants.
📖 6 –  Démarrer Hoshin Kanri (planification stratégique): Planification stratégique, exécution et unités opérationnelles. Mode réactif contre planification (biais culturel pour reconnaître les “pompiers”).
•    Faire: Mettre en œuvre un système de gestion des ressources humaines lié à Hoshin Kanri. Rêver d’être meilleur.
•    Ne pas faire: Définir une stratégie et des initiatives sans système de gestion quotidienne pour soutenir l’exécution.
📖 7 –  Se concentrer sur nos superviseurs: Le leadership lean/servant, le rôle des superviseurs a dû changer, les opérations lean standard et le coaching.
•    Faire: Demander aux équipes d’élaborer des normes pour faciliter le travail d’équipe et identifier les lacunes.
•    Ne pas faire: Supposer que diriger le travail standard se résume à avoir un agenda standard ou à effectuer des audits.
📖 8 – Les bénéfices et conclusions:

Annie Quevillon Avatar Annie: Nous avons constitué une équipe autour d’un objectif commun, résolu de nombreux problèmes de manière permanente, les performances se sont améliorées, les employés ont eu le sentiment de contribuer, ils ont pu se projeter dans l’avenir et planifier en équipe, les gens se sont découverts de nouveaux talents et certains ont orienté leur carrière dans l’OpEx. Beaucoup d’efforts ont été déployés pour responsabiliser les employés et veiller à ce que le personnel à tous les niveaux reçoive une formation adéquate et des outils d’analyse. Le développement des personnes est aussi important que les résultats. Ce que nous avons vécu au cours de ce voyage OpEx nous suit. Ce n’est pas une recette, mais cela donne des résultats et contribue à améliorer le lieu de travail. Malheureusement, l’économie de l’industrie des pâtes et papiers a eu un impact majeur sur l’usine qui a fermé ses portes deux ans plus tard. Mais récemment, le marché a changé et les activités ont redémarré. Annie est convaincue que tous les investissements dans la formation seront bientôt récompensés par la reprise des activités.
Martin Carignan AvatarMartin: L’OpEx est un changement de culture . . . ce n’est pas un département! Il existe de nombreuses façons de commencer et de faire fonctionner l’OpEx, mais certains principes doivent être respectés. Le changement prend du temps . . . ce n’est pas une course, c’est un marathon et l’enthousiasme pour l’OpEx n’est pas instantané, mais il est contagieux.

En terminant, j’aimerais remercier Martin Carignan et souligner qu’il est un présentateur régulier de la section de Montréal de l’ASQ et un ancien membre de l’équipe de direction. Il s’agit de sa cinquième présentation avec nous (sa première était en 2003) et ses sujets ont toujours été intéressants et motivants. C’est la première fois qu’Annie Quevillon vient nous voir. Nous lui souhaitons beaucoup de succès dans ses projets futurs et nous espérons qu’elle reviendra nous parler de son nouveau livre. 🤔

Vous avez vraiment manqué une opportunité.


My Take-away: A real-life experience with a success story that inspires.

During our professional life we may be asked to realize a transformation project. But sometimes, there is that “je ne sais-quoi” that may be missing and so, the project does not come to fruition. Well, Annie Quevillon and her (Sensei) coach Martin Carignan, shared with us this 2024.09.25, some of the acquired wisdom that brought them to a successful three-year transformation journey (2015-2018). The presentation was in French, the slides were in English and the exchanges were in both languages. Annie shared with us eight chapters of her book of experiences for implementing an Operational Experience (OpEx) in a pulp and paper mill, while Martin provided the consultant’s perspective for each chapter and identified the key principles for that OpEx success. It was entertaining as well as interesting. Here are some highlights of the chapters of that story:

📖 1 – Help, we have a major issue! Back in 2015, the paper mill was in start-up mode for a new product which required a new process and quality optimisation. They had good tools (DCS, PI, procedures, etc.) and great people (450 employees), good knowledge, experience, a quick learning curve and, the engagement and the will to succeed. Annie was tasked to identify and resolve many issues that did not give the expected results. She readily identified two major problems: a blockage (a loss of 3M$/year) and water hammering (a loss of 2.1M$/year). She was then tasked to work on a DMAIC with an internal multi-disciplinary team. The results: gains of 2.7 and 2.1M$/year respectively. Impressive. From that experience, she learned the strength of the team and the employees – a solution proposed  by experts at 2M$ cost, but the internal team found a 10,000$ solution, developed from an operator’s idea. Although they felt they had solved the problem, they needed to learn how to really work as a team and to trust the DMAIC process.
•    Do: Start with a problem-solving mindset.
•    Don’t: Create “pains” by pushing standards/solutions from elsewhere or solving problems that are not yours.
📖 2 – The danger of white boards: In another mill, the President saw a successful OpEx and wanted to replicate its success by creating an OpEx Manager position, with little background in continuous improvement or Kaizen, and gave his first mandate: install white display boards.
•    Do: Make sure you have a vision for OpEx and a meaningful WHY. Learning the tools is great but learning the mindset and principles is essential.
•    Don’t: Think OpEx is only about tools: White boards and DRS, Autonomous maintenance, Rapid changeover, etc. Build a roadmap based on tools and not on pains.
📖 3 – Building a community of Black and Green belts: Certified three Black Belts and held interviews and certified 10 Green Belts. The importance for the mill – One group of people using the same language, same rituals, same tools, making it easier to contaminate/motivate the others. It was like discovering a whole new world – Statistical thinking and a mindset.
•    Do: Adapting problem solving to your environment allows to improve performance AND develop people.
•    Don’t: Implement too many standards without proper problem solving.
📖 4 – Engaging people at all levels: More training – White Belt for all employees and Yellow Belt for supervisors and people interested. Did small steps and used the standards and tools.
•    Do: Integrate OpEx in the daily routine by creating small changes in people’s beliefs, actions and experience.
•    Don’t: Challenge small steps because they don’t give the final “BIG” expected results.
📖 5 – The need to address leadership waste: Defined “burning” platforms and determined what is Urgent vs. Important. Created a Very High Priority (VHP) board visible to all. Reviewed the VHP at standup meetings with process owners and management to define actions/roadblocks and establish processes to prioritize.
•    Do: Ensure the leadership team gets training on their “wastes” to facilitate their coaching.
•    Don’t: Implement OpEx tools and practices without challenging the leadership on their behaviours/actions/beliefs.
📖 6 – Starting Hoshin Kanri (strategic planning): Strategic planning, execution and business units. Reactive mode vs. planning (culture bias to recognize the “firefighters”).
Do: Implement a Daily Management (DM) system connected by Hoshin Kanri. Dream to be better.
Don’t: Define strategy and initiatives without a DM system to support execution.
📖 7 – Focusing on our supervisors: Lean/servant leadership, the supervisor role had to change, lean standard work and coaching.
•    Do: Have teams develop standards to facilitate teamwork and identify the gaps.
•    Don’t: Assume leading standard work is just having a standard agenda or doing audits.
📖 8 – Benefits and conclusions:
Annie Quevillon Avatar Annie: We built a team towards a common goal, solved many problems permanently, performance was getting better, employees felt they contributed, they were able to look ahead and plan as a team, people discovered new talents and some oriented their career in OpEx. A lot of efforts went into empowering employees and ensuring that personnel at all levels received adequate training and analysis tools. People’s development is as important as the results. What we lived in that OpEx journey follows us. It is not a recipe, but gives results and contributes to make a better work place. Unfortunately, business economics in the pulp and paper industry had a major effect on the plant which closed two years later. But recently, the market changed and operations have now restarted. Annie believes that all the investment in training will soon pay-off in their renewed operations.
Martin Carignan AvatarMartin: OpEx is a culture change . . . it is not a department! There are many different ways to start and make it work, but some principles must be respected. Change takes time . . . it is not a race, it’s a marathon and enthusiasm about OpEx is not instantaneous, but it is contagious.

In closing, I would like to thank Martin Carignan and point-out that he is an ASQ Montreal Section regular presenter, and past Team Leader. It is his fifth presentation with us (his first was in 2003) and his subjects have always been interesting and motivating. It is the first time for Annie Quevillon. We wish her continued success in her future endeavours and hope she may return to tell us about her new book. 🤔

You really missed something!


En ce qui me concerne, je fais partie de la section de Montréal depuis plus de 45 ans. J’ai assumé de nombreux rôles et tâches bénévoles au cours de ces années et cela a toujours été un défi, un processus d’apprentissage, mais toujours gratifiant. J’ai été témoin de nombreux changements dans notre monde et dans le domaine de la qualité. Mais, comme on dit, il est temps pour moi de tirer ma révérence. J’espère que vous avez apprécié mon humble contribution pendant toutes ces années et que vous pouvez également vous engager auprès de VOTRE section en y participant en tant qu’invité, membre, bénévole de l’équipe de direction ou présentateur. Les défis et les expériences d’apprentissage vous attendent. 

As for me personally, I have been with the Montreal Section for over 45 years. I have taken on many volunteer roles and tasks over those years and it has always been sometimes challenging, a learning process, but always rewarding. I have witnessed many changes in our world as well as in the quality field. But, as they say, it is now time for me to bow out. I hope that you have enjoyed my humble contribution all these years and that you can also make a commitment to YOUR section by participating either as a guest, a member, a Leadership Team volunteer or a presenter. The challenges and  learning experiences await you.

Jean-Pierre Amiel
We’ll meet again, Don’t know where, Don’t know when, But I know we’ll meet again some sunny day…
From a 1939 song by English singer Vera Lynn, music and lyrics by Ross Parker and Hughie Charles.

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Voice of The Customer | Voix du Client

Cesar Camargo 2023

Cesar Camargo 2023By Cesar Camargo, Responsable VoC, (English text follows)

L’une des meilleures façons d’apprendre quelque chose est de voir la théorie appliquée à un cas réel, mais c’est encore mieux de voir cette expérience transmise sous forme de récit. C’est exactement ce que nous avons pu apprécier lors de l’événement “Créer l’enthousiasme pour l’excellence opérationnelle dans l’usine”, présenté par Annie Quevillon et Martin Carignan le 25 septembre 2024.

À travers huit chapitres, les conférenciers nous ont plongés dans l’expérience d’une entreprise qui est passée de l’identification des problèmes à leur résolution durable, tout en bénéficiant des avantages d’une culture d’excellence opérationnelle au sein de l’organisation.

Parmi les 37 participants au webinaire, venant de différents endroits du Canada et des États-Unis, 30 ont pris la peine de répondre à l’enquête de satisfaction, ce qui nous réjouit, car cela nous permet d’obtenir des retours afin d’augmenter la perception de la valeur de la section ASQ Montréal. Parmi les résultats obtenus dans l’enquête de clôture, les participants ont noté leur satisfaction globale à 91%. Le sujet et l’approche proposée ont également reçu une appréciation positive de 91%. Les présentateurs ont été notés à 94% de satisfaction, et pour ce qui est de l’interaction, les participants ont exprimé un taux de satisfaction de 88%.

Parmi les commentaires et thèmes proposés pour l’avenir, nous avons constaté un désir de continuer à voir plus de cas de succès appliqués dans la vie réelle, ainsi qu’un intérêt pour l’intelligence artificielle appliquée à la qualité, la statistique appliquée, la culture de la qualité et ses défis, la qualité dans les laboratoires, la logistique inverse et la qualité dans l’industrie des services.

Merci à tous pour votre implication et souvenez-vous: “Le secret de la joie dans le travail est contenu dans un mot : excellence. Savoir comment faire quelque chose ainsi, c’est l’apprécier.” Pearl S. Buck**.

Cesar Camargo

** Pearl S. Buck – Écrivaine américaine | Première femme américaine à remporter le prix Nobel de littérature.


One of the best ways to learn something is by seeing the theory applied to a real case, but it is even better when that experience is presented as a story. This is exactly what we enjoyed during the event “Creating Plant Wide Enthusiasm About Operational Excellence” presented by Annie Quevillon and Martin Carignan on September 25, 2024.

Through eight chapters, the presenters immersed us in the experience of a company that went from identifying problems to solving them sustainably, while reaping the benefits of a culture of operational excellence within the organization.

Out of the 37 webinar participants, from different parts of Canada and the United States, 30 were motivated to respond to the satisfaction survey, which pleases us greatly as it allows us to receive feedback to enhance the value perception of the ASQ Montreal section. Among the results of the closing survey, we found that participants rated their overall satisfaction at 91%. The topic and proposed approach also received a 91% positive rating. The presenters were rated with a 94% satisfaction, and regarding interaction, participants expressed an 88% satisfaction.

Among the comments and proposed topics for the future, there was a desire to continue seeing more real-life success stories, as well as interest in artificial intelligence applied to quality, applied statistics, quality culture and its challenges, quality in laboratories, reverse logistics, and quality in the service industry.

Thank you all for your involvement and remember: “The secret of joy in work is contained in one word: excellence. To know how to do something well is to enjoy it.” Pearl S. Buck**.

Cesar Camargo

**Pearl S. Buck – American novelist | First American woman to win the Nobel Prize in Literature.


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Student Outreach | Sensibilisation étudiante

Christine Bergeron 2023

Christine Bergeron 2023Par Christine Bergeron, M.Ba., Admin.A, CMC, CQPA, CSL, Responsable sensibilisation des étudiants (English text follows)

Il n’y a pas de mise à jour pour le mois d’octobre. Veuillez vérifier à nouveau en novembre 2024!

ACADEMIA:

  • Contactez-nous si vous souhaitez organiser un événement avec vos étudiants et discutons de la manière dont nous pouvons aborder le sujet de la qualité dans le monde universitaire.
  • Si vous faites partie d’un établissement d’enseignement et que vous souhaitez avoir plus de visibilité sur les sujets liés à la qualité, contactez Christine Bergeron sur LinkedIn. Nous disposons d’un réseau de conférenciers potentiels qui pourraient vous intéresser.

There is no update for the month of October. Please check back in November 2024!

ACADEMIA:

  • Contact us if you are organizing a student event and wish to discuss how to present quality-related topics in the university.
  • If you are part of an educational institution and would like to have more visibility on quality-related topics, please contact Christine Bergeron on LinkedIn. We have a network of potential speakers that may be of interest to you.


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The Editor’s Corner | Mot de l’éditeur

Michael Bournazian

By Michael Bournazian, Eng., Newsletter Editor, ASQ Senior Member, Quality Management Professional, CSSGB with Rolls-Royce

On October 2, 2024, I did something for the first time this decade: I visited a supplier to conduct an audit.

In pre-COVID times this was a normal occurence, however since March 2020 any supplier audit I conducted for my employer had to be conducted virtually. Even by 2022 when the world started fully “opening up” again, my immune-compromised being still continued to do these activities remotely; thanks to my understanding managers for agreeing to this.

So what made this audit different that made me decide to go onsite? Two reasons:

1) It’s not 2020, or even 2022, anymore. Even though COVID is still around, I have kept up-to-date on my booster shots. I have also decided that in certain not-so crowded environments, I can forego wearing a mask. So going to this supplier resulted in me not wearing a mask while in the conference room with their staff who were always a fair distance from me; that said, I would put a mask on when going into their shop, where the “employee density” was greater. It’s all about risk management.

2) This supplier is literally walking distance from my office! Seriously, I could have walked their in 20 minutes. So I can only imagine my manager’s reaction if had I said I was going to conduct this audit virtually as well.

In truth, it felt good to finally do a supplier audit onsite again. Yes, doing them virtually does work and plenty can be achieved; but there is something to be said for actually being there and talking to people in person and seeing the facility in the flesh.

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Any feedback? Click on the link and let me know.

ALSO . . .  Please contact me or any one else on the Leadership team if you would like to:
1) Write and submit an article to be published in the Newsletter.
2) Write a review of one of the upcoming monthly webinars for the “Had You Been There” section.

Thank you, all the best and none of the worst.


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ASQ Certification Study Group

Dr David TozerBy Dr. David Tozer, Ph.D., ASQ CQE and SSBB, Education & Audit Chair.

Would you like to work with others to prepare for ASQ examinations? We have a Teams based section study group that is open every Tuesday evening from 7:00 pm to 8:30 pm.

Join the team and get to help each other. Contact the host Dr. David Tozer, Montreal Section Education Chair, to obtain a link.


Aimeriez-vous travailler avec d’autres personnes pour préparer les examens de l’ASQ ? Nous avons un groupe d’étude Teams ouvert tous les mardis soirs de 19 h à 20 h 30.

Rejoignez l’équipe et aidez-vous mutuellement. Contactez l’hôte, Dr. David Tozer, président de l’éducation de la section de Montréal, pour obtenir un lien.

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ASQ Montreal Section – Education Program 2024

Dr David TozerBy Dr. David Tozer, Ph.D., ASQ CQE and SSBB, Education & Audit Chair.

ASQ Certification often leads to higher paying employment. The money invested in education and certification increases chances of finding employment quickly in the down sizing environment we live in.  People who take the section sponsored refresher courses, and spend at least twice as much time as spent in the classroom on self study, have an 80%, or better, chance of passing the examination on the first attempt.

Having ASQ certification gives you an edge in the market and can significantly increase your income.
Courses are now available online as well | Courses now available online

    • Certified Quality Engineer : quality concepts, cost of quality, human resources, team formation and group dynamics, inspection, metrology, sampling, reliability, quality standards, quality audit, statistics, design of experiments, process improvement, liability, and modern management methods for improving quality.
    • Certified Six Sigma Black Belt: quality concepts, cost of quality, enterprise wide deployment, business process management, project management, team formation and group dynamics, define, measure, analyze, improve, control, lean enterprise, statistics, design of experiments, and design for six sigma.
    • Certified Six Sigma Green Belt: quality concepts, cost of quality, enterprise wide deployment, business process management, project management, team formation and group dynamics, define, measure, analyze, improve, control, and statistics.
    • Certified Manager of Quality/Organizational Excellence: quality concepts, quality planning, customer focus, quality standards, project management, cost of quality, team formation and group dynamics, human resources and improvement.
    • Certified Quality Auditor: quality concepts, team formation and group dynamics, management responsibility, audit objectives, audit preparation, audit conduct, audit reporting, sampling, and basic statistics.
    • Certified Quality Inspector: quality concepts, team formation and group dynamics, geometry, metrology, reading drawings, mechanical processes, statistical process control, inspection, and sampling.

    Calendar and Registration Online Form
    Questions? Cours en site/In house courses, etc. Contact: Dr. David Tozer (514) 694-2830

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